Öl glas logoGlas med logotyp är laddade med ett värde som gästen är beredd att betala extra för. Marcus Larsson på Carlsberg Sverige vet hur. 

Marcus Larsson, Trade Marketing Manager på Carlsberg Sverige

Marcus Larsson, Trade Marketing Manager på Carlsberg Sverige

– Det är mIn övertygelse att man kan ta bättre betalt med ett bättre glas, säger Marcus Larsson, Trade Marketing Manager på Carlsberg Sverige. Under senaste åren har Carlsberg lagt mycket energi på glas och undersökt dess betydelse för ölupplevelsen. Och resultatet är tydigt:

– Det är med glaset man kan ta vara på värdet i varumärket hela vägen fram till gästen, säger Marcus. Ett bra varumärke kännetecknas av att det både driver försäljning och motiverar ett högre pris.

– Om det är sju färger i logotypen så använder vi sju färger på glaset, fortsätter Marcus. Ett varumärke är inte bara en känd logotyp utan äger även en tydlig position i gästernas medvetande. Det kommunicerar blixtsnabbt med gästen.

– Rätt glas, rätt produkt, rätt temperatur och rätt servering – det blir en annan upplevelse. En upplevelse som gästen är beredd att betala några kronor extra för.

– Tappar du upp ett ölvarumärke i ett glas med en annan logotyp går mycket av värdet förlorat. Satsningen på glas har visat sig framgångsrik.

– De restauranger som bytt ut sina glas har ökat sin försäljning med 10 till 12 procent, konstaterar Marcus. Men naturligtvis kan det vara svårt att ha ett specifikt glas till varje ölsort.

– Har man ett ölställe tycker jag att man åtminstone bör ha riktiga glas till sina tre största produkter, säger Marcus. Han har full förståelse för klassiska restauranger som inte använder varumärken på glas i matsalen.

– Det viktiga är att man har kunskap om vad glaset tillför, säger han. Ölpubar brukar generellt sett ha bra koll. Och även om det vore fel att dra alla restauranger över en kam så ser man ibland att fokus ligger på menyn, på ritualen att servera ett vin eller på att blanda en drink. Ölen behandlas styvmoderligt.

– Man verkar tänka att en öl är en öl. En stöl, en bärs, säger Marcus och jämför med öllandet Tjeckien där man dricker dubbelt så mycket öl per capita jämfört med Sverige. Där har öl sin egen kultur och ritual.

– Vi satsar på utbildningar och tillsammans med våra krögare är vi på väg åt rätt håll. Det gäller att ta vara på varje tillfälle när du serverar en öl, säger Marcus.