Torbjörn Berntstedt, är Key Account på Carlsberg Sverige och tillförordnad säljansvarig för Stockholmsregionen

Torbjörn Berntstedt, är Key Account på Carlsberg Sverige och tillförordnad
säljansvarig för Stockholmsregionen

DET FINNS MÅNGA BRA SÄTT ATT ÖKA FÖRSÄLJNINGEN PÅ SIN RESTAURANG, SÄGER TORBJÖRN BERNTSTEDT PÅ CARLSBERG SVERIGE. UR CARLSBERGS PERSPEKTIV GER HAN SINA FEM BÄSTA RÅD.

1. RÄTT SORTIMENT

Beror helt på restaurangens koncept, en kvarterskrog säljer till exempel helt andra drycker än en nattklubb. Koncept kan variera över dagen, från lunchservering, kvällskrog till de sena nattgästerna. Carlsberg kan matcha de flesta restaurangernas behov. Ett alltför stort sortiment kan dock vara negativt.

– Det finns undersökningar som visar att en skoaffär med väldigt många skomodeller säljer sämre än en skoaffär med färre modeller. Det är inte alltid ”rätt” att satsa på 16 fatöl och 32 flasköl, säger Torbjörn.

2. PRISSÄTTNING

Ölintresset i Sverige är stort och det finns många som gärna provar nya öl och är beredda att betala extra för det.

– Var inte för stelbent med prissättningen. Förr var det vanligt att pubarna tog 52 kronor för alla pints oavsett varumärke och ölsort, säger Torbjörn och berättar att många restauranger jobbar mer aktivt idag. Olika ölmärken är värda olika mycket för gästerna. En öl som är dyrare i inköp kan exempelvis erbjudas i ett 33 cl glas.

3. EXPONERING

Låt gästen se sortimentet. Gör det enkelt för gästen att bestämma sig. Försök att vara tydlig, arbeta med menyer, bordsryttare och rätt öl på översta hyllan i kylen.

– Det har varit en trend att restauranger ska vara så ”rena” som möjligt. Men det är väldigt positivt för försäljningen om gästen faktiskt kan se vad det finns att välja på. Det gäller speciellt när restaurangen är full med gäster, säger Torbjörn.

4. ERBJUDANDEN

Det finns andra sätt att arbeta med erbjudanden än after work och prissättning. Ge till exempel rekommendationer på passande öl till en viss maträtt i menyn.

– Du får nöjdare gäster om du tar tillvara på säljtillfällena, säger Torbjörn. Det gäller att se tillfällena, fråga om gästerna vill ha ett glas av månadens öl under tiden dom tittar igenom menyn.

5. PERFECT SERVE

Rätt glas, rätt upphällt, rätt serverat. Carlsberg arbetar med ett program som heter Perfect Serve där man tar hänsyn till alla aspekter för att skapa en större ölupplevelse.

– En perfekt upphälld öl, i ett glas med rätt label driver försäljning. Alla gäster ser vad du dricker och det ser riktigt gott ut. Ett glas utan label blir ”bara” ett glas öl. Vi har gjort undersökningar som visar att gästerna är beredda att betala mer för en perfekt öl, avslutar Torbjörn.