Carlsbergs varumärke är känt över hela världen. Vad står det för? Krog träffade Micke Johansson, varumärkesansvarig för Carlsberg-varumärket, för att ta reda på hur varumärket förstärker ölupplevelsen på restaurangen. 

Micke Johansson, varumärkesansvarig för Carlsberg-varumärket i Sverige. Foto: Anneli Hildonen

Vad är ett varumärke?

– Tiotusenkronorsfrågan! Ett varumärke är ett sätt att uttrycka, paketera, servera ett mervärde för konsumenten eller gästen. Ett varumärke och dess produkter laddas med en känsla och en kvalitet som skapar en förväntan. Carlsberg har under 170 år byggt och laddat sitt varumärke vilket gör att gästen är beredd att betala lite mer för det, och ändå känna att det är bra värde för pengarna. 

Vad har Carlsbergs historik för betydelse idag?

– Carlsberg ägs delvis av en stiftelse vars uppgift är att ge tillbaka en del av vinsten till samhället, framför allt till vetenskap, konst och musik. I Carlsbergs laboratorium utvecklades den jäst som är grunden till all modern lageröl, och även pH-skalan utvecklades där. Istället för att ta patent och skydda de här upptäckterna, så valde man att göra dom tillgängliga för alla. Samma sak gäller konst, kultur och musik även om det idag tar sig andra uttryck som Where is the party?, The Green Door Project eller konstmuseet Glyptoteket i Köpenhamn. Att ge tillbaka något till samhället ligger i vårt DNA.

Vad står Carlsberg för?

– Carlsberg har en lång historia men är ändå inte ett supertraditionellt ölvarumärke. Vi faller inte tillbaka på vad som varit utan fortsätter att utveckla varumärket och produkterna. Det finns inget självändamål med att göra öl som man gjorde förr och alltid har gjort. Ölet och varumärket följer med tiden. Carlsberg står för ett medvetet val när man vill ha en garanterad kvalitet på ett gott öl. 

Vad innebär det att skapa stora ölupplevelser?

– Carlsberg hör hemma på kvalitetsrestauranger, som till exempel här på Grill. Det är restauranger med fokus på mat och dryck som gästerna gör ett medvetet val att besöka. Ölupplevelse skapas i ett sammanhang, till exempel en after work eller en fotbollsmatch. Det är en lång kedja av värdeskapande faktorer.

Varför är serveringen viktig? 

– När gästen serveras en öl finns en förväntan – som vårt och krögarens arbete ska leva upp till. På Carlsberg kallar vi det Perfect Serve, det är när alla faktorer som påverkar ölupplevelsen stämmer. Det handlar om allt från själva fatanläggningen, rena glas med rätt etikett, till hur du tappar upp ölet och serverar det. Med Carlsbergs nya DraughtMaster kan krögare ytterligare förstärka ölupplevelsen.

Hur kan Carlsberg hjälpa krögarna att skapa lönsamma affärer?

– Vi arbetar konstant med att ladda våra olika varumärken med ett extra värde. För restaurangen gäller det att ha rätt sortiment, och prisnivåer utifrån gästerna och utifrån den typ av restaurang man vill vara. Det är viktigt att hitta en balans mellan utbud, försäljning och pris.

Vad kan du berätta om nya Carlsberg Unfiltered?

– Gästerna efterfrågar mer smakrik öl men många vill inte gå hela vägen till t.ex. en IPA. Carlsberg Unfiltered är ett ofiltrerat lageröl med fylligare smak och tydligare humlekaraktär. Lika uppfriskande och balanserat som den Carlsberg man är van vid. Carlsberg Unfiltered är ett exempel på hur Carlsberg, både som öl och varumärke, alltid utvecklas. 

Alexander Youssef Restaurang Grill Foto: Anneli Hildonen

Hur beskriver du Grill?

– Grill är en helhetsupplevelse av miljö, mat och service. Det finns olika teman i olika rumsligheter i lokalen. Grill har blivit något av en institution när det gäller att skapa en upplevelse runt restaurangbesöket. 

Hur viktig är ölserveringen på Grill?

– För oss är det viktigaste med öl som passar till maten och när man jämför med vin så är det en bit kvar. Idag efterfrågas mycket hantverksöl och gästerna är väldigt medvetna och öppna för att prova spännande ölsorter. 

Hur hjälper Carlsberg Grill?

– Det som erbjuds måste hålla hög kvalitet och dom måste ha starka varumärken i sin portfölj. Det är viktigt för oss. Vårt varumärke och Carlsbergs varumärke stärker varandra.

4 tips på hur du kan öka din lönsamhet och försäljning 

  1. DraughtMaster – det här är ett paradigmskifte, som innebär en stor skillnad för den enskilde krögaren. Just nu håller Carlsberg Sverige på att byta ut gamla fatsystem över hela landet och ersätter dom med nya DraughtMaster Modular 20. Hållbarheten på ölen är betydligt längre och det skapar en ökad flexibilitet för krögaren.
  2. Sortimentsmix – det blir ovanligare att gästerna dricker en och samma sorts öl en hel kväll. Det är kul att prova olika sorters öl.
  3. Prisdifferentiering – gästerna är beredda att betala olika mycket för olika öl.
  4. Kunskap – alla undersökningar som Carlsberg gjort visar på att ju mer du kan om öl, ju mer kunskap du har och kan förmedla till gästen, ju mer öl säljer du.