DSC_1799

Vägen till den perfekta ölen är en lång kedja av beslut. En del styr Carlsberg Sverige över men många beslut fattas på krogen. För att stärka ölupplevelsen arbetar Carlsberg med branschutbildningar.

– Vad händer med ölen efter att vi har levererat, frågar Karin Berntson tf. ansvarig för utbildningsverksamheten på Carlsberg Sverige, retoriskt. Hon är van att hålla kurser på restauranger och vet mycket väl vad som händer och hur många faktorer det är som påverkar slutresultatet. Den här dagen är hon på O’Learys i Nacka som drivs av Vrej Attland. Han har flera restauranger och många års erfarenhet men ville ändå fylla på sin kunskap om ölservering. När det är stora sportevenemang är det ofta fullt på restaurangen. TV-skärmarna i alla hörn borgar för bra sikt men för att leva upp till O’Learys motto Better than live – krävs naturligtvis även perfekt öl.

Fatrummet har också betydelse för ölserveringen - om man gör allt rätt minskar risken för felaktigt skum vid servering.

Fatrummet har också betydelse för ölserveringen – om man gör allt rätt minskar risken för felaktigt skum vid servering.

Karin ställer sig i baren och går igenom upplägget för de kommande två timmarna.

– Vi går igenom rutinerna i fatrummet. Hur öppning och stängning av baren går till. Våra redskap: glasen, samt upphällning och sortimentet, säger Karin och låter Vrej visa vägen till fatrummet. Rutinerat går hon igenom fatrummets delar och visar hur man kan arbeta. Hur faten bör stå, hur kylanläggningen fungerar och hur man fyller på vatten om det är för lite.

– Skapa en rutin att kolla kylanläggningen. Om ni har många gäster på fredagar och lördagar, se till att kolla den varje onsdag, när det är lite lugnare, föreslår

hon och fortsätter med att tipsa om en rengöringsspray som Diskteknik har. Den använder man på kopplingarna för att hålla ledningarna bakteriefria och fräscha längre.

Tillbaka i baren får Vrej slå sig ner på gästsidan när Karin går igenom öppnings- och stängningsrutiner. Hur man bäst undviker bananflugor runt kranarna. Var man kan göra rent med rengöringsmedel och var man bäst gör rent med varmt vatten. För Karin är glasen en väldigt viktig del i ölupplevelsen.

– Glasen är våra redskap, säger hon och berättar att om man staplar glasen i varandra skapas små små repor där kolsyrebubblorna lätt fastnar. Rena glas är a och o för att skapa bra ölupplevelser. Har man en separat glasdiskmaskin underlättar det mycket men för de flesta krogar är det att byta vatten och spola rent maskinen som gäller. Nästan alla fatöl på O’Learys har egna profilglas som också är viktigt för att servera en perfekt öl. Eller som Karin uttrycker det:

Känslan jag önskar skapa när jag serverar en öl.

– Känslan jag önskar skapa när jag serverar en öl.

Men även upphällningsteknik är avgörande.

– I en öl finns över 800 olika smakämnen, säger hon och visar hur man ska hålla glaset i en 45 graders vinkel och låta ölet rinna ner längst glasets insida så att

en virvel skapas och skum bildas. När skummet närmar sig kanten rätar hon upp glaset och fyller glaset i mitten. Hon serverar med varumärket vänt mot Vrej.

– Tappar man ölet fel så kan man få skum med stora bubblor. Och när en stor bubbla spricker så tar den med sig tio bubblor till. Skummet rasar fort, säger hon och visar hur ett vått skum med små bubblor ser ut innan hon går igenom upphällningstekniken för Guiness och Kilkenny.

På O’Learys runt ett 20-tal ölmärken och Karin går igenom öltillverkningens grunder för att skapa förståelse för de olika kategorierna och själva terminologin för öl. Hur malten är ölets kropp. Hur över- under- och vildjäst påverkar vilken typ av öl man tillverkar. Beskans förhållande till humlen. Under tiden som Karin och Vrej går igenom sortimentet börjar gästerna dyka upp. Dagens lunchbuffé är uppdukad och snart står Vrej åter bakom baren och tar hand om gästerna. Det dröjer inte länge förrän dagens första ölbeställning kommer. Med en viss eftertänksamhet tar Vrej ett glas från diskbacken. Sätter det mot tappen och låter ölet rinna ner på insidan av glaset. Rätar upp glaset och formar en fin skumkrona. Med ett leende serverar han gästen ölen med Falcon-loggan vänd åt rätt håll – Perfect Serve.

VAD TYCKTE DU OM KURSEN?

Avklarad snabbkurs i perfekt ölservering - Marcus Aspehall, Carlsberg Sverige tillsammans med krögaren Vrej Attland och Karin Berntson.

Avklarad snabbkurs i perfekt ölservering – Marcus Aspehall, Carlsberg Sverige tillsammans med krögaren Vrej Attland och Karin Berntson.

– Det var väldigt bra. Jag kunde inte så mycket om öl och fick en bättre bild av hur allt funkar. Karin är otroligt kunnig. Det var lätt att förstå, bra förklarat. Nu gäller det för mig att överföra kunskapen till barchefen så att fler kan hjälpa gästerna och svara på frågor, säger Vrej Attland, krögare på O’Learys Nacka.