_mg_1360

Efter att kontraktet är skrivet och installationen av ölsystemet är klart så går samarbetet mellan restaurangen och Carlsberg in i en ny fas: dialogen med innesälj.

Det är några minuter kvar tills klockan slår åtta på morgonen. På Carlsbergs nationella säljkontor i Falkenberg gör man sig redo för dagen. Datorerna slås på, headsets ställs in och de flesta går igenom mejlen som kommit in under natten samtidigt som de dricker dagens första kopp kaffe. Personalplaneraren, som börjar lite tidigare än de andra, har skickat ett ”bemanningsmejl” – så att alla kan se vad som händer under dagen, om någon är på semester, sjuk eller om det är produktutbildningar inplanerade som man måste täcka upp för. När klockan slår åtta börjar telefonerna ringa.

– Det är full fart på morgonen. Och så ökar det efterhand, säger Jenny som är ansvarig för avdelningen. I början av veckan är trycket som högst, då krögarna vet vad som behöver fyllas på efter den gångna helgen.

Totalt är det över 40 personer som jobbar på säljkontoret. Hälften jobbar ”back office” med supporten för leveranserna och avtalsuppföljningar. Andra halvan jobbar ”front” med att ta emot samtal från kunder, eller med att ringa upp kunder på avtalade tider.

På tre monitorer, som syns från alla håll i kontorslandskapet, kan säljarna se hur många samtal som pågår, hur många som är ingående och hur många som är utgående.

Vi har god insikt i vad som säljer bäst i olika restaurangkoncept

– Blir det kö så räcker det att de som jobbar med att ringa upp istället tar emot ett samtal, så försvinner kön, säger Jenny och beskriver en avdelning med mycket skratt och pepp.

– Vi har ett fantastiskt team som stöttar varandra. Tempot är högt. Det är viktigt att ha kul på jobbet och samtidigt vara seriös och professionell, fortsätter hon.

Matilda och Malin går igenom en beställning. Teamwork, snabba puckar och högt i tak präglar stämningen på Carlsbergs innesäljavdelning i Falkenberg.

Matilda och Malin går igenom en beställning. Teamwork, snabba puckar och högt i tak präglar stämningen på Carlsbergs innesäljavdelning i Falkenberg.

Merparten av samtalen är rena beställ-ningar, men säljarna gör mycket annat också.

– Vi vill hjälpa kunden att lyckas med sin verksamhet och har även en rådgivande funktion, säger Jenny.

– Vilka mål har krögaren? Vilken typ av gäster vill man nå? Hur kan vi hjälpa krögaren att nå målen, fortsätter hon och berättar att Carlsberg har en avdelning som arbetar med affärsutveckling och noga följer utvecklingen i branschen. Kunskap som blir tillgänglig för Carlsbergs innesäljare och deras kunder.

– Vi har god insikt i vad som säljer bäst i olika restaurangkoncept, säger Jenny. Det finns mycket man kan arbeta med när det gäller synlighet, gästens väg till baren, priserbjudanden eller olika aktiviteter. Det handlar om att skapa lönsamhet. Fokus ligger på affären mellan krögaren och gästen.

– Vad ska en craftöl kosta? Hur ser ett bra sortiment ut? frågar hon retoriskt.

Men man hjälper också till för att ta tillvara på olika nationella och lokala event.

– Nu i sommar är det fotbolls-EM, Springsteen spelar två dagar på Ullevi, säger hon och berättar att Carlsberg är med i en mängd olika sammanhang.

En annan viktig funktion för innesäljarna är kontakten med utesäljarna.

– De pratar med varandra varje dag och ger varandra återkoppling från samtal och möten, säger Jenny.

Så vilket är bästa tipset till krögare som arbetar med Carlsberg?

– Blir man uppringd på avtalad tid i stället för att själv ringa in, så får man prata med samma person varje vecka. Det ger en långsiktighet och gör det lättare för säljaren att stötta krögaren.

– Ta till vara på kompetensen hos din innesäljare. Vi är här för våra kunder, avslutar hon.

Dialogen med innesälj

innesalj-pictogramTa vara på den resurs som du har hos Carlsbergs innesäljarteam. Dom finns för din skull och arbetar med målsättningen att du ska lyckas med din verksamhet.

1. Du kan få en specifik tid när Carlsbergs innesäljare ringer upp dig varje vecka, eller så ringer du själv in en tid som passar dig.

2. Vilka mål har du med din verksamhet och hur kan Carlsberg hjälpa dig att uppnå dessa? Vilken typ av gäst vill du nå?

3. Vilka produkter tjänar du mest pengar på? Hur jobbar du med prissättningen?

4. Vilka event sker på eller i närheten av din restaurang? Hur tar du vara på dessa?

5. Trasig kyl, glömt att beställa, andra problem? Prata med innesälj.