Forza-gänget

Forza-gänget

Forza är Carlsbergs nya insatsstyrka för att möta mindre restaurangers behov. Ett tydligt steg för att göra kunskapen hos ett av världens största bryggerier tillgänglig för den enskilda krögaren.

-Forzas främsta uppgift är att lyssna på krögarnas behov, säger Tommy Adnell teamleader för Forza på Carlsberg och sticker inte under stolen med att företaget har många program för de stora i branschen. Med Forza vill man återfå förtroendet hos de mindre krogarna.

-Krögarna är ofta eldsjälar som driver sina restauranger med stolthet, säger han. Med Forza ska Carlsberg hjälpa dom att nå sina mål.

-Vi vet vad konsumenterna vill ha, vad som säljer och vi har bra branschkännedom, säger Tommy. Forza blir ett sätt att nå krögarna med information om hur man kan arbeta med prissättning, produkter och erbjudanden men även väcka nya tankar och idéer. Det handlar om att dra nytta av kunskapen som finns hos Carlsberg.

Forza bildades i början av 2011 och består av sex personer som klarat sig igenom en gedigen rekryteringsprocess och därefter blivit utbildade hos Carlsberg. Även om kundbesöken sker individuellt så arbetar dom som ett lag. Varje vecka börjar med att analysera föregående veckas resultat och tillsammans reflektera över arbetet. Det är en läroprocess och dom sporrar varandra att hela tiden bli bättre.

Att Forza arbetar på krögarens villkor märks både på arbetstiderna och produktportföljen. Dom börjar arbetsdagen klockan tolv och slutar vid niotiden eftersom det är på eftermiddagen och tidiga kvällen som krögare har tid att träffas. Av Carlsbergs totalt cirka 400 artiklar har Forza laddat sin portfölj med 30 produkter.

-Det är starka varumärken som har en hög omsättningshastighet, säger Tommy.

I slutändan handlar det givetvis också om att Forza har ett starkt erbjudande till restaurangerna.

-Carlsberg går in i det här med väldigt goda intentioner och erbjuder ett affärsmannaskap och en framtid. Vi menar allvar och är en långsiktig partner, säger Tommy.

 

Foto: Anneli Hildonen