Det är detaljerna som skiljer amatörerna från proffsen. Gör verklighet av visionen om den perfekta fatölen. Carlsberg vet hur. 

– Själva visionen av en öl, för sju av tio gäster, är en skummande fatöl, säger Ole Höglind, trade marketing manager på Carlsberg Sverige. Den där inre bilden av den perfekta ölen, som du helst dricker på krogen tillsammans med vänner, arbetar Carlsberg tillsammans med sina krögare för att göra till verklighet. 

I Carlsbergs nya program ”Get draughted” samlar man all tidigare erfarenheter, utbildningsprogram, service och säljkunskap.

– Vi vill återföra kärleken till fatölen, fortsätter Ole och tillägger att det egentligen inte finns någon bra anledning att servera fatöl halvhjärtat. Med nylanseringen av DraughtMaster, som började under 2018, har hållbarheten på ett fat ökat ända upp till 30 dagar. Själva fatsystemet har blivit så enkelt att rengöra så att vem som helst kan sköta det. 

– Det viktigaste för en Perfect serve är rena glas, fortsätter Ole. Givetvis ska en Pripps Blå serveras i ett Pripps Blåglas. Egentligen inget konstigt men absolut viktigt om du vill att din servering ska bli perfekt. Kunskapen hos personalen, att kunna rekommendera och berätta om ett öl – hör naturligtvis också till den perfekta ölupplevelsen. Och ett intressant sortiment, där givetvis alkoholfritt ingår. 

– Carlsberg Alacohol Free finns på DraughtMaster, tipsar Ole och fortsätter: 

– Vi vet att gäster påverkar varandra. Ser en gäst en annan gäst bli serverad en perfekt öl, så ökar man med största sannolikhet sin försäljning av fatöl. 

Målsättningen är naturligtvis att göra gästen mer nöjd. Ole berättar att 26 procent av gästerna kan tänka sig att betala mer för en bättre ölupplevelse. Hela 75 procent av gästerna har inte bestämt vad de ska dricka när de kommer fram till baren. Generellt sett är det bättre lönsamhet och smidigare hantering med fatöl jämfört med flasköl. Med nya DraughtMaster slipper man även returer av tomfat, då de nya PET-kapslarna är tillverkade i plast. 

– Under 2019 kommer vi på Carlsberg att utbilda fler bartenders och krögare, säger Ole. Vi kommer att genomföra tävlingar och mycket annat för att lyfta fatölen till en högre nivå och skapa en förnyad kärlek till fatöl. Häng på – Get Draughted!

Skapa ölupplevelser

Krögaren Klas Tryborn driver en kvarterskrog, ett stadshotell, en säsongskrog och en nattklubb. Så här ser han på ölupplevelser. 

Hur viktigt är det att skapa ölupplevelser?

– Jag är ingen ölnörd men en detaljnörd. Det handlar om så mycket mer än att bara hälla upp en öl. Du vill ha fina, rena glas och en bra skumkrona. Det är något du kan lära dig en gång, träna tio gånger och sedan sitter det. Utifrån förutsättningarna ska det vara en självklarhet att servera en så perfekt öl man kan. 

Vinci öppnade 2009 och ligger i centrala Borås. Det är en tillgänglig och avdramatiserad kvarterskrog med hög finish som avspeglas i interiör, drycken och på tallriken. Med åren har vi utvecklat dryckesupplevelsen och idag jobbar vi mer aktivt med att kombinera mat och dryck. Vi gick över till Draught Master i oktober 2018. Det har funkat bra och hjälpt vår logistik och kvaliteten på vårt öl har blivit bättre.

Hur gick övergången till Draught Master?

– Det gick smidigt, Carlsberg gjorde ett bra jobb. Det var en enkel installation. Sedan är det lite mer jobb med anläggningen då man sköter den själv. Anläggningen säger ifrån när den ska rengöras men det var skönt när Carlsberg kom och gjorde det åt en. Men vi sätter nog rutinerna på det snart. 

Hamnen 4 ligger mitt på bryggan i Smögen och är en säsongskrog som har öppet från slutet av maj till september. Krogen består av tre delar; en restaurang på ovanvåningen med orangeri, en pub på nedervåningen och en partybar. Puben är för öldrickare. Det blir inte mer Pripps Blå än så här.

Hur viktigt är sortimentet? 

– Alla restauranger har någon form av koncept och det är viktigt att det finns en röd tråd. Man kan inte ha allt. Sortimentet ska tilltala den breda massan och det ska finnas något för ölnörden. Det tycker jag Carlsberg ger oss. 

Lidköpings stadshotell grundades för över 150 år sedan så här jobbar vi både med att förvalta ett arv och försiktigt utveckla verksamheten. Hotellet har 70 rum, konferenser, affärsresenärer och privata gäster. Lidköping är en sommardestination. Hotellet är en mötesplats i en lokal som rymmer många olika verksamheter som möten, nöjen, middagar och logi.

Hur ser du på brandade glas?

– Det viktigaste är att man serverar i ett vackert glas. Men man får aldrig servera en produkt i ett glas som är brandat för något annat. Här måste verkligen alla krögare ta sitt ansvar.

X&Y, öppnade 2005 och är en nattklubb som ligger i en tidigare kyrka. Det är 8,5 meter i tak och vi har fyra olika barer. Klubben byggs om vartannat år. Interiören uppdateras och konceptet utvecklas. Idag är X&Y mer en ”Socialclub”, än renodlad nattklubb, vilket har varit väldigt framgångsrikt. Hade Draught Master funnits senast vi byggde om hade det varit bra, då vi bara har öppet på helger mellan klockan 22 och 02.00.