Bilal Bugurcu, krögare, Restaurang Maxi

Ibland vill man gå till ett ställe där alla känner en, där alla vet vad du heter. Kvarterskrogen är det bästa stället att dryfta problemen, coacha ditt favoritlag på TV:n eller lösa världens problem tillsammans med bartendern och de övriga gästerna. Carlsberg ställer sig bakom krögarna som gör sin restaurang till ditt andra hem.

Vad utmärker en kvarterskrog för dig?

– Vi vill att vår kvarterskrog ska vara som ett vardagsrum för gästerna. Inte en ölhall dit Svenson inte vill gå med familjen utan ett ställe dit man kan komma efter jobbet. Vi ser på restaurangen med familjens ögon.

När vi byggde om lyssnade vi på våra stamgästers åsikter och valde även möbler tillsammans med dem.

Vad är viktigt för stamgästerna?

– När vi tog över restaurangen för 11 år sedan var det nästan bara ölgäster här. Idag kommer familjer och äter middag, de umgås med varandra, barnen är ute och leker eller sitter och ritar. Vi är en del av dem och dem är en del av oss. När vi byggde om lyssnade vi på våra stamgästers åsikter och valde även möbler tillsammans med dem.

Vad pratar du om med dina stamgäster?

– Vi pratar om allt från barn och sport till problem hemma. Vi är inte ute efter att mjölka våra gäster. Det här är en social plats. Det är helt okej om en gäst sitter i baren en hel kväll med en kopp kaffe och bara snackar. Vår personal som har jobbat hos oss i många år känner också gästerna.

Vad gör Carlsberg för dig?

– Carlsberg Sverige har gjort väldigt mycket för oss, de har pushat oss att utveckla restaurangen och att göra något fint tillsammans. De har alltid stått bakom oss och det är lätt att ringa om vi behöver hjälp. De har sett till att vi arbetar långsiktigt och inte bränner ut oss.

Vilket är favoritölet hos dig?

– Vi har Falcon och Staropramen på fat. Förr serverade vi bara öl i halvlitersflaska men i och med ett större förtroende från gästerna kan vi nu sälja mer fatöl och funderar på att sätta in ett tredje fatöl. Vi har sju öl på halvlitersflaska där finska Karhu är mest populärt.

 

Alex Abay, krögare, Tyresö Bar å Kök

Vad utmärker en kvarterskrog för dig?

– För mig är en kvarterskrog en familjerestaurang. Hit kommer hela familjen och äter middag. Och en bra kvarterskrog har många stamgäster. Vi har några gäster som kommer hit ett par dagar i veckan och på helgerna.

Vad är viktigt för stamgästerna?

– Jag kan namnet på nästan hälften av alla gäster och jag försöker alltid använda deras namn när jag hälsar på dem. Det är viktigt, det känns mycket bättre när du kliver in på ett ställe och de vet vem du är. Många av våra stamgäster har mitt telefonnummer och ringer eller SMS:ar om jag inte jobbar och berättar vad som händer.

Om jag har en gäst som håller på Djurgården så håller jag på AIK och tvärt om. Det hör till…

Vad pratar du om med dina stamgäster?

– Under lunchen och middagstiden hinner man inte prata så mycket men senare på kvällen kan vi prata om religion, barnuppfostran, typ ”dagens ungdomar” och sport. Aldrig politik om det inte hänt någon stor grej. Man pratar om olika saker med olika gäster. Om jag har en gäst som håller på Djurgården så håller jag på AIK och tvärt om. Det hör till…

Vad gör Carlsberg för dig?

– Carlsberg anstränger sig för att hjälpa oss. Om det är något vi behöver så hjälper de till. Om det är upptaget när jag ringer så återkommer de inom kort. Jag behöver inte jaga. Och om vi skulle behöva service så kommer de så fort de kan. Vi är nöjda med Carlsberg och därför förlängde vi vårt kontrakt nyligen.

Vilket är favoritölet hos dig?

– Vi har Falcon på fat och tio flasköl varav sju är på halvlitersflaskor. Falcon och Tuborg är mest populärt. Vi har en del gäster som endast dricker Falcon. Sedan har vi även många gäster som tycker om Eriksberg.

 Carlsberg arbetar för att främja god ölkultur

Torbjörn Gustavson, Affärsområdeschef restaurang öst, Carlsberg Sverige

Hur ser Carlsberg på Kvarterskrogen?

– För det första är det en otroligt viktig typ av kund. De är kanske inte de enskilt största restaurangerna eller mest kända  men de är betydelsefulla bärare av våra varumärken, främst Falcon. Till kvarterskrogen går man för den familjära känslan och för att det är enkelt. Du behöver inte klä upp dig eller oroa dig för om dörrvakten släpper in dig.

Vad kan ni göra för krögarna?

– Vi kan hjälpa dem med sortiment och prissättning. Vi har ett riktigt brett sortiment och på kvarterskrogar är Kahru, Eriksberg och det nygamla ölet Till på halvlitersflaska starka varumärken. Vi har också Beer Menu Composers, en bordsmeny, som är ett bra verktyg och gör att gästen vågar prova olika ölsorter utan att krögaren behöver trycka dyra menyer. Vi kan också hjälpa till att öka krögarens lönsamhet genom prissättningen.

Vad vill ni ha av krögarna?

–För oss är det viktigt med en ärlig och rak kommunikation. Om krögaren är missnöjd med något så vill vi höra det. Vi vill hjälpa krögarna att nå sina mål. Sedan tror vi på Carlsberg att alla mår bäst om det är andra faktorer än priset som avgör vart gästerna går. Det måste finnas ett kvalitetstänk hela vägen, från att anläggningen tas om hand på rätt sätt, skyltar och exponering till att ölen serveras på rätt sätt och att allt ser snyggt ut. Vi vill komma bort från stämpeln ”en stor stark”. Öl är så mycket mer.

Om jag som krögare vill arbeta med Carlsberg – hur gör jag?

– Ring Carlsberg och kolla vem som är din kontaktperson på orten. Berätta vad du vill och hur du skulle vilja att Carlsberg hjälpte dig. Använd vår expertis, vi kan mycket mer än att bara lämna ölen på lastkajen. Hur kan man dra fler gäster? Öka försäljningen? Få fart på eftermiddagarna? Det blir ofta väldigt bra när vi för en dialog om hur vi kan hjälpa till.