DSC_5712

Du har säkert upplevt det, plötsligt står den där – din dryckesleverans. Hur gick det till? Följ med Steven Brennan, en av Carlsbergs många chaufförer, under en dag i centrala Stockholm

Klockan är sex på morgonen och på omlastningscentralen i Årsta går nattens arbetspass mot sitt slut. Fortfarande svischar en och annan gaffeltruck runt mellan europallar lastade och plastade med olika beställningar till restauranger och Systembolag. Chaufförerna dyker upp en efter en, tar en snabb kaffe inne på kontoret samtidigt som de kollar sina handterminaler som stått på laddning över natten och nu är uppdaterade med dagens leveranser. Steven Brennan kommer in några minuter efter sex, plockar upp sin handterminal och ett par minuter senare, efter att han har inspekterat varorna i lastbilen och nöjt konstaterat att den är packad som han vill ha den, rullar han iväg.

– Jag har jobbat som chaufför i tio år, innan jobbade jag som plockare, säger han och berättar att han känner kvarteren på Östermalm bättre än de han själv bor i. Lastbilen rullar över Västerbron och svänger av längs med Norr Mälarstrand i riktning mot centrum samtidigt som Steven förklarar att yrkeschaufförerna i stan håller ihop.

– Annars går det inte. Om jag är schysst mot andra, är de schyssta mot mig. De känner ju igen mig. Det är inte så många andra som kör runt en stor grön lastbil på Östermalm, säger han och stannar vid Nybrogatan 38.

– Det här är ett fantastiskt ställe. Gott kaffe, många gäster redan på morgonen, och bra musik, säger Brennan. Han fäller ner lastbilens flak, kliver upp och plockar ihop beställningen på en pirra. I entrén till restaurangen hälsar han vant på restaurangchefen Tina som är igång med att duka upp uteserveringen för frukostgäster.

– Ingen jazz idag, frågar han och rullar in pirran innanför baren och ställer varorna i ett litet torn.

– Det är på torsdagarna, svarar Tina. Nybrogatan 38 är en krog med en bra ruljangs hela dagen och vill därför ha sina leveranser så tidigt som möjligt. Några minuter senare är han iväg i lastbilen igen med destination centralstationen. Där får han vänta utanför en stålgrind eftersom lastkajen bara rymmer fyra lastbilar åt gången. Och under tiden vi väntar frågar jag honom vad han gillar bäst med jobbet.

– Folket. Jag känner de här människorna, säger han och pekar mot lastkajen på andra sidan grinden. Han där är galen i fiske. Han där borta hejar på Manchester. Och de vet vem jag är, säger han. Så fort en lastbil kört ut så kör Steven in och backar in i en lastficka. Med hjälp av en kamera bak på bilen kan han se till att lastflaket får en perfekt anslutning till lastkajen. Ett par europallar med varor ska till en leveranscentral, därifrån distribueras varorna vidare över hela centralstationen. På kajen står ett par pallar med returer, både fat och backar. När Steven levererat alla europallarna får han leveransen signerad på mottagningskontoret.

– Titta, jag har med mig en egen fotograf idag. Jag ska skicka hem bilder till England. ”Look I’ve really got a job”, säger han och skrattar innan han åter ger sig iväg. Steven pratar med alla, får folk och skratta och verkar gilla de flesta. Till och med lapplisorna tycker han om.

– De gör så att vårt jobb funkar. Folk tror att ”lastzon” betyder ”latte-zon”. Bakom Elite hotel på Birger Jarlsgatan träffar vi ett par som förundrat tittar på en svart sopsäck som någon trätt över lastzonskylten.

– Har ni inte sett det förut? Det är byggjobbarna som gör så, säger Steven och parkerar en europall full med backar under och klättrar upp och tar bort sopsäcken. Piruetterna med den 10 ton tunga lastbilen fortsätter. Ett hotells dryckesförråd ligger nere i källaren och Steven hämtar ut en nyckel i receptionen. Vi tar oss ner med en varuhiss, genom ett par korridorer till förrådet. Ytterligare ett torn toppat med en leveranssedel. En smal spiraltrappa leder till en restaurangs dyckesförråd. Hos en kund håller man på att bygga om, möblerna står på gatan och krögaren ber Steven lämna varorna bredvid. En annan krog är stängd. Vi knackar på men ingen är där. Steven har restaurangchefens telefonnummer men det visar sig att det är nya ägare. Det får bli en ny vända nästa dag. Mitt i alla leveranser slår det mig hur omfattande jobbet att leverera är. Hur lång tid det tar. Att ta emot varorna på restaurangen går blixtfort i jämförelse. Vad ser han då som viktigast i rollen som chaufför?

– Det viktigaste är att vi gör vårt jobb och ser till att kunderna får sina varor. Vi vill att kunderna ska vara nöjda och glada. Då är jag mer än nöjd, avslutar Steven och rullar iväg med en europall på gaffeltrucken på trottoaren. En central lastplats släpper man inte hur som helst.

Optimera leveranserna

Arbetet med att faÅã drycken fraån bryggeriet hela vägen till restaurangen omfattar flera led och många personer är involverade i en leverans. Dessutom påverkas leveranserna av faktorer som högtider, väder, säsonger och andra mer oförutsedda händelser.

  1. Varorna packas i lastbilen under natten för leverans under följande dag.
  2. Tidigt på morgonen lämnar lastbilarna omlastningscentralerna.
  3. Antal stopp under dagen beror på storleken på restaurang och om man ska leverera till Systembolag.
  4. Många krogar har tuffa leveransvägar. Hur kan du optimera dina?
  5. Karma – din Carlsbergchaufför gör allt för att du ska vara nöjd.