Hur lyfter man en klassisk, K-märkt och anrik kulturrestaurang bäst? Källarmästaren Juha Harmaala, berättar hur dom gav Pelikan luft under vingarna.

– När vi tog över Pelikan i december 2013 var den rätt sliten, säger källarmästaren Juha Harmaala som driver restaurangen tillsammans med familjen Sürer, när vi sätter oss ner i Pelikans nya bar. Han har många års erfarenhet från branschen, främst från klassiska restauranger som Riche och Sturehof, och han såg snabbt hur mycket som behövde göras.

– När vi tog över kunde man inte boka bord online… samtidigt såg jag potentialen, hur vi skulle kunna utveckla verksamheten.

Ett avbrott för kort historik: Pelikan nämns första gången i historieböckerna 1664, då i Gamla stan. Det nuvarande läget på Södermalm, var länge stadens sista utpost. Här fick bönderna sig en sup efter att ha sålt sina varor inne i staden. Och ingen vet väl hur många författare som suttit i ölhallen – där matsalssorlet och samtalen är själva bakgrundsmusiken. Det jag försöker säga är att det här är en väldigt anrik ölhall. K-märkt, naturligtvis. Inget lämpligt objekt för Extrem home-make-over eller någon annan ”quick-fix”. Hur gjorde dom?

– Vi har bytt ut hela infrastrukturen. Kassasystem, menyer, telefonväxel, hemsida, berättar han men förklarar också hur man tagit sig an den K-märkta ölhallen.

– Stolarna har skruvats isär, rengjorts, limmats och skruvats ihop igen, och sittdynan har fått nytt Tärnsjöläder. Väggarna och dess målningar har tvättats och fått ny färg och även en bättre belysning. Oljemålningarna har restaurerats hos en konservator.

– Vi har putsat upp allt. Bytt bestick, porslin, glas, linne, kökslinjen…

Många gillar Falcon […] som är ett känt varumärke med stabil kvalitet. Juha Harmaala

Den största förändringen gjordes dock i fjol sommar.  Baren och den intilliggande mindre matsalen (som inte är K-märkt) har byggts om från grunden.

– Vi ville ha tre olika rum, med egna identiteter men där det ändå känns som ett och samma ställe, berättar Juha och tillägger att ombyggnationen krävde mycket planering. Stylt Trampolin gjorde inredningen.

– Fast här behövdes ingen ”story”, historiken fanns, säger Juha och tillägger att dom gjorde ett väldigt bra jobb med att plocka fram detaljerna ur Ölhallen och använda dom i den nya baren och den lilla matsalen.

– Vi kallar den lilla matsalen för Slas-rummet. (Författaren Stig Claesson var en stamgäst) och väggarna pryds idag av ett antal av hans litografier.

På Pelikan är Falcon husets öl.

– Många gillar Falcon, säger Juha och förklarar att det gäller de flesta gästerna – från gamla stammisar, Hammarby-supportes till många andra.

– Falcon är ett känt varumärke med stabil kvalitet, fortsätter han och förklarar hur viktigt det är att hela sortimentet utstrålar samma kvalitet som restaurangen. Det är viktigt att ha något för alla – både den skäggige hipstern och de gamla stamgästerna.

– Jag hade en äldre herre här i lördags. Han kom klockan åtta på kvällen, och beställde en tallrik med köttbullar och en öl. Det är mina VIP-gäster, fast dom vet inte om det, avslutar Juha.

 

Nils Nordqvist
Senior Brand Manager

Hjärtat bultar för Falcon

Redan i april lanseras den nya designen och kommunikationen av Falcon, ett förändringsarbete som påbörjades redan 2015. Och från och med maj och främst resten av sommarmånaderna så kommer varumärket att synas i relevanta mediekanaler.

– Det kommer att bli lättare att sälja Falcon. Gästerna kommer i större utsträckning att aktivt efterfråga det, säger Nils Nordqvist, Senior Brand Manager för Falcon på Carlsberg Sverige och förklarar att Falcons kärna kommer att vara densamma:

– Falcon är ett förbaskat gott lageröl, bryggt i Falkenberg med hög konstant kvalitet. Det vill vi att fler ska upptäcka och det är därför vi nu lanserar ett nytt modernare Falcon, fortsätter han. Genom åren har Falcon stått sig bra i blindtester och tävlingar i lagerkategorin. Med dagens stora ölutbud är det viktigare än någonsin att sticka ut och ha ett högre syfte med varumärket och sin produkt.

– För oss gäller det att lyfta kvalitét och kommunikation på ett modernt sätt, säger Nils och förklarar att Falcons personlighet bygger på självsäkerhet, underfundighet och framförallt en stor prestigelöshet. Falcon sammanför källvatten, humle, jäst, malt – och människor.

– Det uttrycker vi som ”Från Falkenberg – tillsammans”. Falcon vill sammanföra människor. Hjärtat ska slå lite fortare när du tänker på Falcon, säger Nils.