_V8A7714På Medborgarplatsen är det alltid folk i rörelse. Ena dagen yra studenter, nästa skallande förs ta maj-demonstranter. Njuter bäst gör man helt stilla i solen på en av uteserveringarna.

Det är valborg seftermiddag och på Medborgarplatsen är det fullt av vita studentmössor. Att både dörrvakter och bartenders kollar leg är inget som stör den yra stämningen hos studenterna. Imorgon är det första maj och då intar en ny publik Medborgarplatsen. Pascal

Kvarnens uteservering är en förlängning av deras matsal med tydlig matprofil

Kvarnens uteservering är en förlängning av deras matsal med tydlig matprofil

Lund, restaurangchef på Snaps, är van att se hur platsen sjuder av liv. Snaps två uteserveringar är välbesökta.

– Det här är en unik plats. Hela Stockholm samlas här, säger han och framhåller mixen på utbudet av restauranger som en bidragande orsak. Det är lite mindre prestige och inte likriktat som i city, menar han. Här sitter arbetare och brats sida vid sida. Även åldersmässigt är det mer differentierat.

– Förra sommaren hade vi en gäst som var 87 år. Han visade oss sitt leg och sa till oss att sluta spela så bra musik så att han kunde gå hem, berättar Pascal.

Även Pouyu Seifzadeh, restaurangchef på Kvarnen, ser styrkan i utbudet. Kvarnens uteservering är som en förlängning av restaurangen med en tydlig matprofil och man satsar på lite mer mogen publik.

– Vi kompletterar varandra, säger han och betonar att det händer mycket på Medborgarplatsen. Du kan vara här hela dagen, från klockan elva på morgonen till klockan tre på natten. Söderhallen, Filmstaden, Björns trädgård, Medborgarhuset, biblioteket – drar folk. Och det centrala läget gör att många väljer att börja sin kväll här för att sedan fortsätta till de närliggande nattklubbarna.

De bägge restaurangcheferna har valt att satsa på starka varumärken på sina uteserveringar. Och med tanke på volymerna är det extra viktigt att gästerna känner förtroende för vad som serveras på fat, oavsett om det är öl eller cider. En bra helg serveras flera tusen liter fatöl. En volym som nästan skulle vara omöjlig att hantera på flaskor. Det finns både miljöskäl och arbetsmiljöskäl att styra serveringen mot fatservering. Susanne

Alltid fullt med gäster på Snaps uteserveringar.

Alltid fullt med gäster på Snaps uteserveringar.

Johansson, utesäljare på Carlsberg, gillar hur medvetet de arbetar med respektive profil.

– Det är inte bara att ”kränga”. En Staropramen på fat ska tappas på rätt sätt, säger hon och berättar hur Carlsberg stödjer krögarna med utbildningar men även med aktivitetsplaner.

– Vad kan vi göra tillsammans frågar hon retoriskt. Vilka nya idéer har vi, oftast handlar det inte om att göra några större förändringar. Efter varje säsong görs en utvärdering har vad som funkat bra och vad som funkat mindre bra. Det finns dock en högsta prioritet.

– Gästen ska serveras marknadens bästa öl, säger Susanne.

 

 

 

 

 

Vad utmärker en bra uteservering?

Pouyu Seifzadeh restaurangchef Kvarnen

Pouyu Seifzadeh
restaurangchef Kvarnen

– Är det fint väder så blir det fullt på uteserveringen. Då är det viktigt att man har duktiga och rutinerade kockar, bartenders och servispersonal som jobbar effektivt så att gästerna får den ultimata upplevelsen hos oss, säger Pouyu. Han berättar att de arbetar med ett erbjudande efter lunchen för att dra folk på mellantiden och även satsar mer på musik för att behålla gästerna längre på kvällen.

– Förra året genomförde vi olika aktiviteter. Under exempelvis Pridefestivalen arrangerade vi tillsammans med Carlsberg ett ”silence disco” där gästerna fick låna trådlösa hörlurar på dansgolvet.

Antal sittplatser: ca 250

På fat: Falcon Export, Carlsberg Hof, Guiness, Hoegarden och Staropramen

På flaska: Carlsberg Export, Corona, Eriksberg, Brooklyn IPA och Carlsberg alkoholfri.

 

 

Pascal Lund driftschef Snaps

Pascal Lund
driftschef Snaps

-Vår uteservering är alltid öppen, från 15:e mars till 15:e oktober. Det är en marknadsföringsgrej, gästerna ska veta att dom alltid kan komma hit, säger Pascal. Eftersom Snaps har två uteserveringar vill han att dom ska ha lite olika profil. En del gäster vill se och synas. Andra vill sitta lite mer avskilt. Pascal tycker också att personalens kompetens är viktig.

– Det är viktigt att man lär sig tänka rätt, hur man arbetar, till exempel att aldrig gå tomhänt, bunkra upp när det finns tid för att det inte ska bli stress och att alla kommunicerar med varandra.

Antal sittplatser: 200 + 100

På fat: Pripps, Carlsberg Hof, Sommersby Cider

På flaska: Eriksberg, Corona, Red Stripe och Bud weiser.

 

 

 

Susanne Johansson utesäljare Carlsberg

Susanne Johansson
utesäljare Carlsberg

– Det gäller att ha en plan A och en plan B. Hur gör vi när det är vackert väder och hur gör vi när det regnar? Vi börjar planera långt innan säsongen startar, säger hon. Det är viktigt att ha en tydlig profil och att skapa en aktivitetsplan som sedan bryts ner i en checklist.

– Det kan tyckas enkelt men ofta är det många småsaker som ska styras upp. Efter avstämning med krögaren ska teknikerna komma på plats, systemen ska spolas och fyllas, leveransrutiner skapas och filtar och glas ska komma på plats. Det är en kedja som måste funka, avslutar Susanne.