Stefan Lindström, barchef på Restaurant Riche

I en rapport från Folkhälsomyndigheten upp ger var femte ung vuxen att man helt avstår från alkoholkonsumtion. Carlsberg har produkterna för krögare som vill nå den växande målgruppen.

Både från Folkhälsan och Systembolaget rapporteras ett ökat intresse för alkoholfritt och trenden syns även på krogen. Krogarnas eviga hyllvärmare, de av lagen påförda alkholfria alternativen, har fått ett uppsving. Stefan Lindström, barchef på Restaurant Riche, har sett ökningen under flera år.

– Det intressanta är att gäster väljer alkoholfritt även när dom är ute och festar och på helger. Det är också vanligt att folk ”bromsar” lite själva och beställer alkoholfria alternativ mellan varven, säger Stefan och berättar att ”skäms”- faktorn försvunnit. Förr beställdes alkoholfritt med en ursäkt som ”ska köra bil” eller liknande. Enligt Stefan är det inte någon speciell åldersgrupp som står för ökningen. Kvinnorna väljer mest alkoholfria drinkar och männen föredrar alkoholfri öl. På Riche, som har tre barer och två matsalar, är den alkoholfria försäljningen relativt jämt fördelad. Även sent på natten i de populära barerna är det många, jämfört med förr, som dricker alkholfritt.

– Många går ut flera dagar i veckan, säger Stefan och berättar att deltagande i festen är viktigt.

– Det syns inte om det är alkholfri öl, eller om man skålar i alkholfritt mousserande vin. Det viktiga för gästen är att få vara del i samma procedur som de andra, säger Stefan.

En kraschad bil och en tydlig uppmaning att avstå alkohol – betyder inte att man måste avstå från att gå på krogen.

Don´t drink & drive

Förra året genomförde Carlsberg Sverige en ”Don’t drink & drive”-kampanj tillsammans med Vägverket och Harrys restauranger. I kampanjen placerades en kraschad bil framför entrédörren på Harrys som en varning om vad som faktiskt kan ske om man dricker och kör bil. I år fortsätter Carlsberg och Harrys kampanjen med den kraschade bilen men kommer att nyansera budskapet inne på krogen.

– Carlsberg har en rad alkoholfria alternativ och bara för att man inte dricker alkohol behöver man ju inte avstå från att gå på krogen, säger Henric Byström, PR-chef på Carlsberg och berättar att de alkoholfria alternativen har blivit väldigt populära på senare år.

 

Äpple och grönt te – har en gyllene färg och smak av färska gröna äpplen med lätt antydan av grönt te.

BEO – glädje och njutning

Förra sommmaren lanserades BEO, en maltbaserad juicedrink brygd enbart på naturliga ingredienser. Det är ett klockrent alkholfritt alternativ som fungerar både som aperitif, till maten eller bara att dricka som den är. Sötman i BEO är naturlig och kommer från maltbasen och fruktjuicen. Även bubblorna i BEO är naturliga, eftersom de är ett resultat av bryggningen. BEO är latin och betyder glädje eller njutning.

Snabbfakta BEO:

• Innehåller endast naturliga ingredienser

• Brygd på maltbas

• Inget tillsatt socker, enbart naturliga sockerarter från fruktjuice och maltbas

Blodapelsin och hibiskus – har en vackert röd färg med smak av färskpressad blodapelsin och stänk av hibiskus.

• Inga artificiella sötningsmedel

• Högt juiceinnehåll (35 %)

• 0,1 % alkohol

• Till försäljning på Systembolaget från

och med juni 2012, pris 9.90 kr

• BEO betyder glädje eller njutning på latin.

 

 

 

 

 

 

Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige

Var, när, hur – dricker vi i framtiden?

– Det blir fler restauratörer och utbudet av öl, vin och sprit ökar. Däremot ser vi ingen direkt ökning av den totala konsumtionen. Gästernas kunskap ökar också, de blir konnässörer även om servitören eller servitrisen fortfarande är den som i högsta grad påverkar gästernas val. Generellt sett finns också en längtan efter det genuina, tillbaka till källan. Vi ser trenden med surdeg, korvstoppning och kafferosterier. Nu ser vi samma utveckling inom öl. Som bryggare blir det viktigare att berätta vilken kraft och ambition man lägger in i produkterna. Det kommer också fler nischade krogar med ett speciellt utbud – det är inte bara ett storstadsfenomen.

Carlsberg Sveriges tekniker Hannu Klang får blåsa igång bilen mellan servicebesöken på stans krogar.

Alkolås

Samtliga Carlsbergs tjänstebilar, förmånsbilar och distributionsbilar är utrustade med alkolås och är en del i av företagets samhällsansvar. Dessutom ställer man krav på alla distributörer som kör åt företaget att de också ska utrusta sina bilar med alkolås.