Carlsbergs små skräddarsydda bordsmenyer ökar din försäljning av drycker. Med hjälp av Beer Menu Composer ökar du medvetenheten om öl och andra drycker.

På restaurang Sonjas Grek i hörnet av Renstiernas gata och Bondegatan på Södermalm är det ett par timmar kvar till kvällssittningen. Krögaren Theo Karantonios personal torkar av hyllorna i baren, viker servetter och gör de sista förberedelserna i matsalen. Idag är det premiär för de nya bordsmenyerna – Beer Menu Composers som Carlsberg kallar dom. Det är en liten dryckesmeny anpassad efter den enskilda restaurangen där varje dryck presenteras med både text och bild. Theo Karantonio tycker att menyerna fyller en funktion.

– Det spar tid för personalen, säger Theo. Gästenkan se hur flaskan ser ut, det finns en liten text om smak, framställning och vad drycken passar till.

– Ibland kommer inte alla gäster i ett sällskap samtidigt och några sitter och väntar. Menyerna gör det lättare att ta något att dricka under tiden, menar Theo. Oscar Hoflin, distriktschef på Carlsberg fyller på.

– Du får en ökad försäljning och ett ökat intresse, säger han och påpekar att menyn även innehåller alkoholfria alternativ och vin om man så önskar.

– Menyn skapar en större medvetenhet och gästen vågar prova något nytt, fortsätter han. Det är kul att läsa om drycken man ska beställa.

Processen för att ta fram menyerna är väldigt enkel. Oscar har ett Beer Menu Composer-program i sin bärbara dator och för en vecka sedan satte sig han och Theo ner tillsammans och gick igenom sortiment, layout och priser. Mötet handlade även om prisdiffentiering, då Oscar tipsade Theo om marginalskillnaden mellan olika produkter.

– Jag rekommenderar alltid krögarna att titta på prissättningen i sitt närområde, säger Oscar. Han tycker att det är viktig att krögarna följer den generella prisutvecklingen, även om det givetvis är upp till var och en att sätta sina priser. Resultatet av förra veckans möte är en meny med restaurangens namn på, samt text och bild till alla drycker och tydliga priser. Menyn ökar försäljningen i alla kategorier, både fat- och flasköl. Theo upplever gästernas val mellan fat och flasköl som väldigt individuellt. På Sonjas Grek har han två starköl på fat och sex öl på flaska och man frågar alltid om gästen vill ha något att dricka före maten. En första orientering handlar om att ta reda på om gästen vill ha öl, vin eller en drink. De vanligaste frågorna om öl är om den är ljus eller mörk och om det är en lager.

– Det är inte som med vin, där man kanske beställer in en flaska för 500 kronor, säger Theo. Det är lättare att säga ”jag provar” med en öl för cirka 50 kronor.

Så vad är då viktigast för ölupplevelsen?

– Inställningen – det är svårt att skapa en upplevelse om gästerna inte vet om de vill ha öl eller vin samt om bilen ska få stå eller inte, säger Theo.

– Öl är ett helhetsintryck, säger Oscar och berättar om en kvinna han såg kliva in i en bar i Prag för ett par år sedan. Hon gick fram till baren, mönstrade bartavlan noga, kollade vilka av ölen som fanns på fat innan hon beställde. När ölen serverades tittade hon noga på glaset och drack en klunk med slutna ögon.

– Det är en helt annan ölkultur där, säger Oscar med en förhoppning att ta lite av den ölkulturen till Sverige.

 

 

 

Beer Menu Composer …

…är skräddarsydda menyer med en optimal produktmix som krögaren skapar tillsammans med Carlsberg Sverige

…finns som 1-, 2-, eller 3-sidiga menyer

…ökar försäljningen av drycker i alla segment

…fungerar i många olika miljöer – väldigt smidig på uteserveringar

…fungerar utmärkt som underlag till dialog om sortiment med servitören

…skapar en positiv ölkultur – gästerna lär sig mer om olika sorters öl, dess ursprung och smaker.

Kontakta din Carlsbergsäljare eller ring 020 55 25 25 för en egen Beer Menu Composer till din restaurang.