dsc_9381

Restaurangen är en av de viktigaste länkarna i kedjan – från bryggeriet till gästens glas. På restaurangen tas många viktiga beslut för att skapa en “perfect serve”.

– Har du inte rena glas, spelar det inger roll hur bra öl du har, säger Karin Berntson när hon tappar upp en Eriksberg på Stockholm Beer and Whisky festival. För den här publiken är inga detaljer för små när det gäller öl. Karin, vars arbete på Carlsberg består av att både hålla rundvisningar på bryggeriet i Falkenberg och att utbilda personal ute på krogarna, trivs som fisken i vattnet. Här står ölpassionen i centrum.

– För mig är upplevelsen av ölserveringen viktigast, säger hon. Och där ingår extremt många aspekter. Naturligtvis smaken, synintrycket, skummet…

– Vi vill skapa den där ”ahh-känslan”, fortsätter hon. I Carlsbergs värld kallar man det för Perfect serve. Med kunskap och rutiner ger man personalen trygghet och rätt förutsättningar.

– Många restauranger presenterar vinet med ursprungsland, region, druva och så vidare. En öl däremot ställs i vissa fall bara fram, säger Karin.

Hanteringen av ölen på krogen börjar redan vid fatrummet.

– Det ska inte vara jobbigt att byta ett fat. Det viktigaste är att ha rutiner, hur du lastar in, vilka fat som är äldst och att alla i personalen arbetar på samma

sätt, fortsätter Karin. Rätt rutiner bidrar också till bra hygien runt ölfaten.

Carlsbergs tekniker hjälper krogarna att sköta ölsystemet, från fat till tapp. För de flesta restaurangerna är glasen den största utmaningen.

– Glasen är våra verktyg, säger Karin. Det går inte att servera en perfekt öl i ett smutsigt glas. Lika viktigt är det att använda rätt varumärke på glaset.

– Serverar du en Falcon i ett Staropramenglas förstör du en del av upplevelsen, säger hon. Då är det bättre med ett glas utan varumärke.

Men även själva tappningen är naturligtvis viktig.

– Det kan finnas upp till 800 smakämnen i ett öl, generellt. Beroende på upphällning kan vi få fram önskvärda smaker. Givetvis ska varumärket vara vänt mot gästen när ölen serveras.

– Många krogar är duktiga i sin servering, säger Karin. Samtidigt är öl ett ämne som man aldrig kan bli fullärd inom.

– När jag är ute och träffar restauranger brukar jag inte kalla det för ”ölskola”, utan mer ett sätt att nå ut med tips och råd. Jag vill väcka intresse och lust att lära sig mer, säger hon och betonar att man kommer långt i sin förståelse av öl om man lär sig grunden: Hur malt urlakas till en mäsk, filtreras till en vört, kokas med någon typ av humle och efter nedkylning tillsätts jäst…

– På samma sätt som restaurangköket provar och smakar sig fram, tycker jag att personalen ska prova och prata, fortsätter hon och tillägger att man alltid bör lukta på ölen efter man bytt fat.

– Sedan tycker jag personligen, och det gäller egentligen oavsett vad man jobbar med, så ska man göra det med glädje och lust. Servera gärna ölen med ett leende, avslutar hon.

 

serveringServering

Enormt mycket arbete läggs ner för att leverera en perfekt produkt till krogen. Se till att kedjan håller hela vägen ut till gästen. Carlsbergs program för att säkerställa ölserveringen i alla steg kallas för Perfect serve.

1. Fatrummet

Se till att alla arbetar efter samma rutiner. God hygien är en viktig faktor. Ölets fiende är ljus och syre.

2. Anläggningen

Carlsbergs tekniker hjälper krogarna med rengöring. Viss skötsel bör du själv hålla koll på.

3. Servering

Att tappa upp en öl är inte svårt. Målet är att få en perfekt skumkrona med ett fint, tätt skum. Olika ölsorter kräver olika hantering.

4. Glaset 

Glaset är avgörande för ölupplevelsen. Glaset måste vara rent, kallt och ha rätt varumärke. Se till att servera med varumärket vänt mot gästen.

5. Leendet

Det spelar ingen roll om du tappar upp världens bästa öl, om du inte serverar det med ett leende.

Läs mer!

Följ med hela vägen från avtal till servering.

pictogram

 

1. Avtal – Vassa krögare vässar

 

 

 

2. Installation – från fat till tapp

 

 

_mg_1360

3. Dialogen med innesälj

 

 

DSC_5712

4. Leverans

 

 

dsc_9381

5. Ölservering