Karin Atterfors
Marknadschef
Carlsberg Sverige

– Smaken sitter inte i alkoholstyrkan, säger Karin Atterfors, marknadschef på Carlsberg Sverige. Försäljningen av alkoholfria öl fortsätter att öka och sedan Carlsberg lanserade sin första Carlsberg non Alcoholic för elva år sedan, har marknaden också förändrats.

– Alkoholfritt har gått från att vara ett alternativ när du inte kan dricka, till att vara ett aktivt val, säger hon. För tio år sedan kändes det viktigare att den alkoholfria ölflaskan såg ut som en vanlig öl. Den som drack alkoholfritt ville vara en del i gruppen.

– Idag känns det inte lika viktigt, säger Karin och pratar om en aktiv livsstil som många, främst yngre, har idag. Med alkoholfritt blir det också lättare att unna sig en öl oftare.

En förutsättning för utvecklingen tror hon är produkternas kvalitet.

Varför inte lyfta fram ett bredare sortiment?

– Vi gör många alkoholfria ölprovningar och folk som inte provat alkoholfritt förut är väldigt positivt överraskade över hur smakrik alkoholfri öl är, säger hon. Fortfarande uppger fyra av fem att de aldrig provat alkoholfri öl tidigare. Det innebär att det finns en enorm marknad – även på restaurangsidan.

Försäljningen är fortfarande driven av gästen och bygger i många fall på att det alkoholfria alternativet måste efterfrågas.

– Det är många krögare som idag har en alkoholfri öl. Varför inte lyfta fram ett bredare sortiment? Idag finns många alternativ; Staropramen, Eriksberg, Falcon… Det finns en möjlighet att sälja alkoholfri öl till lunchen, säger Karin.

Som ett företag som säljer alkohol är det för Carlsberg extra viktigt med ansvarsfull konsumtion och arbeta med flera olika kampanjer och projekt. Men det viktigaste arbetet kanske ändå görs på de enskilda restaurangerna:

– Vi vill skapa positiva ölupplevelser, tillsammans med våra kunder och deras gäster, avslutar Karin.