Helena Sandström Varumärkesansvarig
Carlsberg Sverige

– Somersby är idag ett väldigt känt, och det mest omtyckta, cidervarumärket i Sverige enligt våra konsumentstudier, säger Helena Sandström, varumärkesansvarig för Somersby på Carlsberg Sverige. Cidern har snart funnits i Sverige i tio år och varje smak som lanserats genom åren har varit väldigt genomarbetad.

– Vi inspireras av de nordiska smaker som finns att hitta i vårt klimat, smaker som konsumenter i Sverige känner igen och tycker är naturliga, fortsätter Helena och poängterar att det är viktigt att arbeta långsiktigt med varumärket.

– Nu under våren 2017 lanserar vi Somersby Orchard Selection, en ny kollektion  cider, som är torrare och friskare och med en lätt och elegant smak, säger Helena. Orchard betyder fruktträdgård och först ut i den nya kollektionen är, Somersby Orchard Sparkling Rosé och Somersby Orchard Secco.

Det är ett lite vuxnare, mer sofistikerat och elegant alternativ.

Resultaten från konsumentstudierna som Helena har låtit göra har varit väldigt positiva. Till och med de som säger sig inte vara ciderdrickare har sagt att det här är ett alternativ som tilltalar dom.

– Det är ett lite vuxnare, mer sofistikerat och elegant alternativ, fortsätter Helena.

Cidern har, också i jämförelse med vin, en förhållandevis låg alkoholhalt på 4,5 procent vilket tilltalar många som söker efter produkter med lägre alkoholhalt.

Hur serveras då Orchard Selection bäst på krogen?

– Jag tror att det är viktigt att anpassa ditt erbjudande till din restaurangs profil – miljö, gäster, meny och repertoar. Det här är en produkt som på många sätt skiljer sig från klassisk söt cider.

– Använd gärna ett elegant glas med fot. Och spä  helst inte ut drycken med is, tipsar hon, produkterna är perfekt balanserade som de är.