Rikard Norman Brand Manager Guinness

– Guinness är ett av världens mest kända ölvarumärken. En sann Irländsk ikon med ett rikt ursprung och unik smak. I en ölvärld full av IPA, Pale Ales och lager så är Guinness utan tvivel ett extraordinärt öl, säger Rikard Norman på Carlsberg Sverige. Den Irländska stouten har en skara otroligt lojala fans. När du beställer en Guinness bryter du inte bara normen utan du visar att du på ett självsäkert sätt inte följer alla andra. Guinness har därför alltid hyllat dom som med självsäkerhet vågat att gå sin egen väg.

– Under 2017 vill vi introducera och göra Guinness mer relevant för fler människor, män som kvinnor, genom att bygga på arvet, kvaliteten och hantverket som Guinness står för, fortsätter Rikard. Varumärket har en hög kännedom i Sverige, och en stark koppling till Irland och Irländska traditioner. Men det finns också en del förutfattade meningar. Den mörka färgen och den krämiga skumkronan gör att flera inbillar sig att Guinness är ett tungt öl trots att det i själva verket är en lättdrucken stout. En annan stereotyp som har hängt med länge är att Guinness är ett väldigt kaloririkt öl. En pint Guinness (ca 170 kcal) innehåller faktiskt färre kalorier än många lageröl och viner ute på marknaden.

Tanken är att bryta ner barriärer och få fler att prova Guinness.

Testa nya Guinness-goblet-glaset och få fler att upptäcka en fantastisk stout.

– Nu under våren 2017 lanserar vi Baby Guinness, ett stilrent goblet-glas med en serveringsrymd på 33 cl, berättar Rikard. Tanken är att bryta ner barriärer och få fler att prova Guinness. För restauranger som inte har Guinness på fat, finns Guinness Draught in Can (44 cl)  som innehåller samma öl och frambringar samma ikoniska skumkrona som fatprodukten.

– Guinness är även ett mångfacetterat öl och är ett väldigt bra öl att kombinera med mat. Det passar bra till allt ifrån ostron, ost och till många chokladbaserade desserter, avslutar Rikard.