Ole Höglind Trade Marketing Manager Ontrade Carlsberg Sverige

– The Visitor är ett gästöl, en besökare i baren, säger Ole Höglind, Trade Marketing Manager Ontrade på Carlsberg Sverige. I korta drag handlar det om att man viger en ölkran i baren åt ”the Visitor”, ett gästspelande öl som byts ut fem till sex gånger per år. The Visitor lanserades under våren 2017 och i dagsläget har ungefär 80 restauranger i Sverige en Visitor-kran.

– Intresset för Craft-öl fortsätter att växa och det här är ett sätt att erbjuda ett spännande sortiment, fortsätter Ole.

Först ut 2017 var Brooklyns Defender IPA. I början av sommaren tog Brooklyn Summer Ale över, följt av Lingon Wit från Nya Carnegiebryggeriet och därefter Bolt IPA från det norska mikrobryggeriet E.C Dahls. Årets sista öl var Nya Carnegiebryggeriets Ljusslingan.

Responsen hos gästerna har varit väldigt positiv.

– The Visitor passar bäst på ställen där det finns ett ölintresse, säger Ole.

 

Vi vill att våra kunders gäster ska älska öl ännu mer.

Oavsett om man erbjuder sina gäster ”The Visitor” eller inte, så är både sortiment och kunskap väldigt viktigt för gästernas ölupplevelse.

– Runt 75 procent av gästerna har inte  bestämt sig för vad de ska dricka när de går fram till baren. Kan du inte prata om en produkt kan du inte heller sälja den, säger han. Ölutbildningar, som Carlsbergs Masterclass, förstärker ölupplevelsen för gästerna.

– Hur spännande ska vi göra sortimentet 2018, frågar Ole? Å ena sidan finns det gäster som är väldigt kunniga och gillar väldigt speciell öl. Å andra sidan är det viktigt att ha ett öl som tilltalar många. Det gäller att hitta en balans.

– Vi vill att våra kunders gäster ska älska öl ännu mer, säger Ole.

Innan 2018 är slut tror han att mellan 150 och 200 restauranger kommer att erbjuda sina gäster ”The Visitors” sortiment.