I februari riktas världens ögon mot Åre där VM 2019 kommer att hållas. Skidåkarnas jakt på hundradelar kan jämföras med Åres krögares ständiga strävan att utveckla sina restauranger och hotell. 

SNART STÅR DE där: de alpina proffsen.   Luftar skidglasögonen och gör sig redo för att med full kraft kasta sig ut i backen, kämpa om varenda hundradel i jakten på det perfekta åket. Allt arbete, all träning och alla förberedelser har kokats ner till ett enda ögonblick. Arbetet bakom syns naturligtvis inte fast det gäller ju inte bara skidåkarna utan hela Åre som destination och VM som event.  

Lisa Larsson, Sponsors- ansvarig och Festival Manager på Carlsberg Sverige

Arrangörerna av VM har ställt höga hållbarhetsmål och det är världens första koldioxidneutrala alpina världsmästerskap.  Målen omfattar transporter, mat, avfall och el men även social hållbarhet och mycket annat. Något som passar VM- sponsorn Carlsberg Sverige mycket bra.  

– Hållbarhet har varit en central del av Carlsbergs verksamhet redan från första början. I Åre under VM ska vi inte bara aktivera ”Probably…” utan även föra det i bevis med våra ansträngningar att alltid sträva mot ”betterments” – både vad det gäller ölupplevelsen och för samhället vi verkar i, säger Lina Larsson, sponsors-
ansvarig och Festival Manager på Carlsberg Sverige. 

Carlsbergs arbete syns, och upplevs, naturligtvis bäst hos någon av alla de hotell och restauranger som man är leverantör till.  

– Åre har Sveriges bästa skidbackar och ett fantastiskt urval av restauranger och nattklubbar, säger Lina. Vi vill hjälpa våra krögare att förstärka ölupplevelsen för gästerna. Vår varumärkesambassadör, Victoria Linde, finns därför på plats och hjälper krögarna med aktiveringar som är anpassade efter den enskilda restaurangen och vår Beer Education Manager, Karin Berntson, utbildar personalen inom Perfect Serve. Det är Carlsbergs utbildning som omfattar allt från fatanläggning, sortiment, glas, branding till att ölet hälls upp och serveras snyggt.  

Den perfekta ölupplevelsen är som det perfekta åket.

Werséns, Bombom och Hummelstugan

Fredrik Wersén Krögare

Hur ser du på vintersäsongen 2019?

– Det är en lång säsong och det är superkul att det arrangeras ett VM här. Det förstärker Åre som norra Europas skiddestination. 

Hur beskriver du Werséns?

– Vi firar 20-årsjubileum i år. Werséns är öppet året runt och har Åres bästa läge på torget. Det är ett livfullt brasseri med bar och har en bred meny med inspiration från Jämtland, Sverige och Frankrike. 

Hur ser den perfekta ölupplevelsen ut hos Werséns?

– Du kliver in en eftermiddag och blir serverad en Kronenburg Blanc, som vi har på fat, i ett profilglas. Rätt öl i rätt glas. Det är fullt med folk, några matgäster har kommit och en DJ spelar musik. Det är ett härligt, stökigt slammer. 

Hur förstärker Carlsberg er verksamhet?

– Det finns en bra kompetens hos Carlsberg, tekniken fungerar bra och varumärkesportföljen förstärker oss. Vi har en god och lång relation och Carlsberg är också en aktiv sponsor i den alpina världen. Det ger oss mycket. 

Hur beskriver du Bombom?

– Ursprungsidén var att skapa en restaurang inspirerad av Kalifornien, det vill säga med ett kök med influenser från Asien, Sydamerika och det internationella köket. På Bombom är det högt i tak, hög nivå, intensivt, öppet sent, en DJ står för musiken eller ett liveband.

Hur beskriver du Hummelstugan?

– Hummelstugan öppnade vid VM 1954. Vi brukar säga att vi inte äger den utan bara förvaltar den. Här är det bordsservering och traditionell, vällagad skidåkarmeny. Vi har även en bar, och en DJ spelar musik. När vädret tillåter öppnar vi uteserveringen. Hummelstugan har öppet när liftarna är öppna. I år har vi även gått över till DraughtMaster för fatölen där vilket är oslagbart. 


Hotell Fjällgården

Stefan Högman Barchef och sommelier

Hur ser du på vintersäsongen 2019?

– Vi är laddade inför säsongen och ser fram emot VM och många glada turister. 

Svårslaget efter en dags skidåkning. Foto Per Olsson

Hur beskriver du Fjällgården

– Ett klassisk Ski in & Ski out-läge med utsikt över Åre. På eftermiddagarna är det nästan som en folkfest och på kvällarna är det lite lugnare i vår hotellrestaurang. Hotellet har 64 rum.

Hur ser den perfekta ölupplevelsen ut hos er? 

– Du har åkt skidor på dagen, det är sol och du står på vår veranda med en extremt god Carlsberg i din hand. En DJ spelar musik, det är fullt med gäster och du har en fantastisk utsikt över byn. 

Hur förstärker Carlsberg er verksamhet?

– Carlsberg är vår stora produkt. De hjälper oss med exponeringsmaterial och vi har en del samarbeten i samband med vår Afterski. Förr gjorde vi även en del större Unbottled-konserter.

Bygget och Verandan

Niklas Edbjörk Krögare 

Åre 2019, hur ser du på säsongen?

– Vi tror och hoppas på den starkaste säsongen någonsin med mycket snö, bra väder och nöjda gäster. Redan i december var det bättre bokat än i fjol och det ska såklart bli kul med ett alpint VM här i Åre.

Hur beskriver du Bygget?

– Bygget är Åres stora nattklubb med många olika rum och musikstilar. På torsdagar, med Rock@bygget, har vi alltid Sveriges bästa liveartister på Byggets scen. Vår asiatiska restaurang RAW får man inte missa.

Hur beskriver du Verandan?

– Verandan är Afterski som det ska vara, liveband, varmt, mysigt, röjigt, härligt och väldigt glatt.

 Hur förstärker Carlsberg er verksamhet?

– Carlsberg är och har varit vår stora dryckespartner i många år. Vi tycker att Carlsberg har de bästa produkterna och det tycker även våra gäster. Carlsberg har sedan många år varit förknippat med Afterski, skidåkning och Åre så det passar oss utmärkt att jobba nära dem i alla former. 

Hur skapar ni perfekta ölupplevelser? 

– Probably the best Beer in the world, på något av Åres alla härliga ställen, behöver inte förklaras mer.