Maria

Maria Engelbrekts, brand manager Ramlösa

-Det kommer att hända mycket med Ramlösa under 2016, säger Maria Engelbrekts, brand manager för Ramlösa på Carlsberg Sverige. Under 2015 har en noggrann analys av det 300 år gamla varumärket gjorts för att anpassa det till den moderna människan.

– Man kan se det som en varsam renovering, då vi analyserat vad vi kan göra bättre, säger Maria. Ursprunget, det svenska, traditionen är värden som redan förknippas med Ramlösa och som idag ligger rätt i tiden.

– Vi kommer att förstärka kommunikationen om att Ramlösa är ett naturligt mineralvatten, fortsätter Maria och berättar att man kommer att lansera en ny PETflaska med en etikett som går runt hela flaskan och att Ramlösa kommer att synas betydligt mer i olika medier, bland annat med nya reklamfilmer. Den RED-DOT belönade restaurangflaskan kommer att finnas kvar.

Det är naturen som gjort vattnet

– Det kommer att bli lättare att sälja Ramlösa, även på restaurangen, tror Maria. Utmaningen ligger i att lära konsumenter och gäster skillnaden på vatten och vatten. – Ramlösa är ett naturligt mineralvatten, förklarar hon. Till skillnad från bordsvatten och källvatten så får det inte transporteras, förutom i sin flaska. Ramlösa tas från samma vattenkälla, men från flera brunnar varav den djupaste ligger 70 meter under jorden och tappas direkt på flaska innan det kolsyras.

– När du öppnar en flaska Ramlösa är det första gången vattnet kommer i kontakt med luften här uppe på 70 år. Dess salter och mineraler kommer från jorden som vattnet runnit igenom.

– Det är naturen som gjort vattnet, säger hon. Under året kommer även nya smaksatta vatten, bland annat kommer Fläder/Lime på 50 cl flaska men även en ny Päron/citrongräs-smak. Även om det är samma vatten som i klassiska Ramlösa så får man inte marknadsföra det som naturligt mineralvatten.

Håll dig uppdaterad på vad som händer i restaurangbranschen. Gilla Krog på Facebook.