YES_4859Lyft After worken med Carlsbergs nya koncept 1847. Ta del av en verktygslåda som förstärker profilen och skapar en större helhetskänsla.

Jacob Anderssen Carlsberg

Jacob Anderssen Carlsberg

After Work är det mest naturliga tillfället att sälja öl. Samtidigt sliter många krögare med att locka gäster. Något som Carlsberg gärna vill hjälpa sina krögare att ändra på.

– Det finns ofta något gammeldags över After work. Det är lite mossigt, lite ”Happy hour” och inte så uppstyrt, säger Jacob Anderssen på Carlsberg som tillsammans med sina kollegor jämfört Sverige med andra länder och ställt sig frågan hur en After work kan utvecklas.

– Vi vill inte ändra på begreppet eller göra något superavancerat utan bara göra det bättre för krögare och gäster, fortsätter Jacob och berättar hur man från Carlsbergs sida kan hjälpa till genom konceptet 1847.

– Någonstans i världen är alltid klock-an 18.47, säger Jacob. Att 1847 också är året då Carlsberg grundades är ingen tillfällighet. Det finns helt enkelt en bra anledning att lyfta glaset och säga

It's 18:47

It’s 18:47

skål. Jacob utvecklar:

– Idén bygger på att något händer klockan 18.47. Det kan vara ett band som börjar spela, en trubadur, en DJ,  mat eller underhållning, säger han och berättar hur man kan jobba mer strukturerat för att bygga upp sin After work.

– Tänk dig ett kontorslandskap där några bestämmer sig för att gå ut och ta en öl efter jobbet. Det blir mycket roligare om alla går till samma ställe, säger han. Det kan krögare uppnå genom sam-arbete med lokala företag, menar Jacob. Affischer, inbjudningar både fysiska och digitala kan Carlsberg hjälpa till med.

– Man kan skapa ett event på Face-book, fortsätter Jacob. På krogen kan Carlsberg hjälpa till med 1847 fönsterdekaler, costers, kläder som skapar en större helhetskänsla.

– Många krogar har TV-skärmar. Vi har gjort en nedräkningsklocka till 18.47 som också visar när klockan är 18.47 på andra ställen på jorden. Jacob är noga med att påpeka att det är upp till krögaren själv att skapa sitt evenemang och att många redan är bra på det. Konceptet 1847 är något av en redskapslåda där olika verktyg passar för olika krögare.

– Det är ingen cirkus som vi kommer med. Vi är inte ute efter att måla hela kro-gen grön, säger Jacob.  För en tid sedan testades 1847-konceptet på Story Hotels vid Stureplan. Barchef Tobias Person berättar att de hade ett par startmöten då idéer bollades innan de körde igång. Inbjudningar gick ut i olika nätverk men man gjorde även speciella flyers och affischer.

– Det var ett lyckat event och det kom mycket folk, säger Tobias och berättar att man bjöd på små tilltugg, typ smörrebröd med skandinaviska smaker i baren. I norra Italien är det vanligt att krogar bjuder på lite tilltugg för att locka in förbipasserande, så kallad Aperitivo.

– Vi hade en snygg men någorlunda diskret skyltning. En grön entrématta, lampor och projektorer samt ett specialpris på Carlsberg Hof under ett par timmar. När klockan blev 17.47, 18.47 och 19.47 hände olika saker.

– ett band spelade några låtar, en DJ kom igång och vi hade ett inspelat med-delande i högtalarna.

– Det här eventet gjordes på en tors-dag och drog runt 150 personer. Annars är fredagar vår ”stora” After work-dag då vi kan dra uppemot 200 gäster, säger han.

its1847_invitation-2Inbjudningar

Det är viktigt att aktivt arbeta i olika kanaler och nätverk för att kunna locka många besökare. Flyers och posters är traditionella metoder. So-ciala nätverk och medier är enkla, billiga och effektiva lösningiar.

 

YES_4877Kläder

Personalens kläder lägger gästerna oftamärke till, det är ett effektivt sätt att visa att kvällen är något annat än den vanliga verk-samheten.

 

YES_5086Projektorer och dekorationer

”Vi är inte ute efter att måla hela krogen grön”. Med små och enkla medel som några lampor, en projektion på en vägg eller en 18.47-nedräkning som visas på en TV-skärm kommer man långt.

 

YES_5102Entré

Det är naturligtvis positivt om det syns från utsidan att något speciellt pågår. projektorer, fönsterdekaler, entrématta och ljussättning är ett par olika sätt att arbeta.

 

YES_4892Kvällens öl

After Work är det mest naturliga tillfället att dricka öl. Ett specialpris på öl är sällan det avgö-rande för valet av krog däremot kan man ändå arbeta med ”kvällens öl” och bra exponering

 

 

YES_4818Mat

På Story Hotel, caset som beskrevs i texten, valde man att bjuda på lite olika tilltugg, en-kelt framdukade på bardisken.

 

YES_503618:47

Se till att det händer något, till exempel kan ett band börja spela. En DJ-spela en av Carls-bergs 18.47-jinglar. Skapa stämning.