Ted Akiskalos Carlsberg Sveriges nytillträdde vd

Ted Akiskalos
Carlsberg Sveriges nytillträdde vd

– Hong Kongs restaurangmarknad är en mix av öst och väst, Franskt, kinesiskt, klubbar och andra restaurangkoncept. Där sker en enorm utveckling och många trender skapas, säger Carlsberg Sveriges nytillträdde vd Ted Akiskalos, på frågan om vad han tar med sig därifrån. Han var VD för Carlsberg i Hong Kong i tre år och har dessförinnan jobbat på Carlsbergs huvudkontor i Köpenhamn. Innan Carlsberg jobbade han i USA och Sydamerika.

– Olika restauranger har olika behov, fortsätter han och poängterar att de nya koncepten inte alltid finns hos de största aktörerna. Han vill att Carlsberg ska vara en aktiv partner, inte reagera utan agera, och utveckla nya koncept tillsammans med restaurangmarknaden.

Branschen måste behålla sin kreativa ”buzz” och fortsätta att utveckla koncept för att dra gäster.

– I Hong Kong byggde vi, tillsammans med en restaurang, en flytande bar med sandstrand. Den blev stans stora samtalsämne och superpopulär, säger han. Ur ett svenskt restaurangperspektiv så kommer Carlsberg att fortsätta att förstärka sina prioriterade varumärken. Och allt från reklam till företagskommunikation ska komma till nytta för krögaren. Idag har Carlsberg en unik position inom alkoholfri öl och Ted berättar att man kommer flytta fram sina positioner inom organic och craft. Han ser ingen konflikt mellan hantverksöl och att Carlsberg är ett stort bryggeri.

– Craftölsrevolutionen är fantastisk. Folk pratar om öl. Kvinnor dricker mer öl, säger han och förklarar att gästerna vill prova nytt. Carlsberg har ett starkt craft öls sortiment. Men också servicen och kvalitetssäkringen som behövs för att säkerhetsställa gästupplevelsen.

– Branschen måste behålla sin kreativa ”buzz” och fortsätta att utveckla koncept för att dra gäster. För oss som bryggeri gäller det att hjälpa till att utbilda personal, och gäster, för att skapa stora ölupplevelser, avslutar han.