Henrik Jonsson
Varumärkesansvarig Staropramen på Carlsberg Sverige

– Staropramen Academy är ett utbildningsprogram för krögare och barpersonal, säger Henrik Jonsson, varumärkesanvarig för det tjeckiska ölet Staropramen på Carlsberg Sverige. Att just Staropramen har en egen utbildning hänger ihop med den starka öltradition som finns i Tjeckien. Man dricker tre gånger så mycket öl, jämfört med svenskarna.

–  I Tjeckien pratar man mycket om öl och är noggrann med allt från anläggning, glas och servering. Noggrannheten går som en röd tråd hela vägen fram till gästen, säger Henrik och förklarar hur Staropramen Academy vill förmedla den kunskapen och traditionen genom en kurs på ett par timmar.

– Vi går från ax till limpa, från hanteringen i fatrummet, skötsel av anläggningen, till hygien och glas.

Stor vikt läggs vid upphällning och servering, säger han och tillägger att man givetvis också pratar om själva Staropramen.

– Tjeckernas säger ”RIZ” om en rätt upphälld öl. Det betyder ungefär ”helt rätt” eller ”spot on”, fortsätter Henrik och berättar att man i Tjeckien också skiljer på vått och torrt skum.

Tjeckernas säger ’RIZ’. Det betyder ungefär ’helt rätt’ eller ’spot on’

– Ett torrt skum består mest av stora luftbubblor och kolsyra. Ett vått skum består av mindre bubblor och är fullmatat med smak och aromer. Hur man tappar ölet påverkar skumkronan, säger Henrik.

– De restauranger som genomgått den här utbildningen har ökat sin försäljning av Staropramen med fem till tjugo procent.

Med mer kunskap blir det roligare att prata om ölet med gästerna. Det förstärker yrkesstoltheten och gör att man både kan och vill sälja mer öl.

Men det är givetvis viktigt att man tar vara på och levererar den ölupplevelsen som akademin vill förmedla. Naturligtvis ska Staropramen helst serveras på fat.

– Det ligger nästan i ölets DNA. En perfekt fatöl, med en vacker våt, tät och aromrik skumkrona i ett korrekt brandat glas. Det är gästerna beredda att betala mer för.