Anna Anderberg Projektansvarig för CSR-dagen

Anna Anderberg
Projektansvarig för
CSR-dagen

– För oss är det, med tanke på våra produkter, väldigt viktigt att vi tar ett aktivt samhällsansvar, säger Anna Anderberg på Carlsberg Sverige. I början av sommaren arrangerade Carlsberg en CSR*-dag för kunder, samarbetspartners och intresseorganisationer.

– Vi fokuserar på två områden: miljö och ansvarsfull konsumtion, fortsätter hon och berättar att man på CSR-dagen valde att lyfta fram några samarbetspartners: Röda Korset, vars vattenprojekt i Etiopien och Namibia stöds via Ramlösa Vattenfond med en liter rent vatten för varje liter Ramlösa som säljs, Nattvandring.nu, en stiftelse som arbetar för att utveckla, stödja och främja nattvandring i hela landet, samt Returpacks arbete med återvinning. Samhällsansvar är en av Carlsberg-gruppens fem strategiska prioriteringar.

En förutsättning för att kunna växa och göra affärer är att ta ansvar

– En förutsättning för att kunna växa och göra affärer är att ta ansvar, säger Anna och tar den alkoholfria marknaden i Sverige som exempel.

– Vi är med och driver utvecklingen och satsar på att det ska finnas bra alkoholfria alternativ i baren. Tillsammans med Harrys restauranger har vi under flera år genomfört en Don’t Drink & Drive-kampanj. På festivaler lyfter vi fram vårt alkoholfria sortiment och kör vår Varannan Ramlösa-kampanj.

– Drick gärna öl, men drick ansvarsfullt, säger Anna som ser att fler kunder vill ta ansvar. För Carlsberg är det viktigt att vara en professionell partner som kan hjälpa krögare med frågor som rör samhällsansvar och hållbarhet, t ex genom att bidra med kunskap om hur man får marknadsföra alkoholhaltiga produkter.

*Corporate Social Responsibility -visar hur företag tar ansvar för hur de påverkar samhället, ekonomiskt, miljömässigt och socialt.