Ett alkoholfritt erbjudande är idag självklart på alla krogar. Karin Atterfors, marknadschef på Carlsberg Sverige, tipsar om att satsa på ett bredare sortiment och ta vara på både försäljningstillfällen och gästupplevelsen. 

Varför ska man ha ett alkoholfritt sortiment?

– Många, framförallt yngre, väljer bort alkohol. Och många vill ha ett festligare alternativ än läsk och vatten till maten. Vi ser också att gästerna gärna går ut oftare mitt i veckan och då finns också en större efterfrågan på alkoholfritt. 

Varför ska man satsa på ett brett sortiment? 

– Det är bra att det finns något för alla, och jag tror att det är viktigt att lyfta fram de alkoholfria alternativen i menyn. Du har inte bara en öl eller en läsk på menyn. Du har flera. Idag har både Systembolaget och dagligvaruhandeln ett brett sortiment av alkoholfri öl. Gästerna vänjer sig vid ett större utbud och vill gärna ha sin favorit. 

Hur ser du på gästernas inställning?

– Trots att marknaden växer mycket så är det fortfarande många som inte provat alkoholfri öl. Fler och fler upptäcker alkoholfritt. Vi jobbar mycket med provningar och får mycket positiv respons. 

Hur bra är kvalitén?

– En del gäster tänker att lättöl inte smakar så mycket, så då tror dom att alkoholfri öl smakar ännu mindre. Men den alkoholfria ölen är bryggd som vanlig öl och sedan har alkoholen tagits bort. Kvalitén är väldigt bra och ölen är smakrik. 

Vilka ekonomiska fördelar ser du?

– De flesta som går ut, går tillsammans med andra på restaurang. Och genom att ta hand om dom som inte dricker alkohol med ett bra erbjudande som är lite festligare än vatten och läsk, så får man alla gäster att stanna kvar längre. Det gäller också att se tillfällena, till exempel att erbjuda en alkoholfri öl till en lunch, till en After Work eller vid andra event.