I alla större städer finns en kulturellt kreativ stadsdel. De har många gemensamma nämnare som pulsen, musikscenerna, konstgallerierna och barerna. Och Brooklyn Brewery.

Debaser är en etablerad scen i Stockholms klubb- och kulturliv för såväl svenska som utländska band, och när vi kliver in i den stora konserthallen håller en ljudtekniker på att förbereda inför kvällens spelning. Jocke Jonsson som driver Debaser visar Brooklyn Brewerys marknadschef Ben Hudson runt.

– Ikväll spelar The Pipettes, det brittiska popbandet och imorgon Danko Jones från Kanada, säger Jocke. Debaser är den restaurang som serverar mest Brooklyn i Sverige, och Sverige är den enskilt största marknaden för Brooklyn Brewery utanför USA. Jocke tvekar inte till anledningen.

– Därför att det är ett gott öl. Jag är ett hardcore-fan och gillar deras varumärke, säger han. Sånt har betydelse. Att etiketten är designad av Milton Glaser – mannen bakom ”I love NY”-loggan är bara en extra knorr.

Historien om mellanösternkorrespondenten Steve Hindy och finansmannen Tom Potter som 1987 sade upp sig från sina jobb och startade Brooklyn Brewery är en framgångssaga. Det dröjde inte länge förrän varubilarna syntes överallt på Manhattans gator. Rörelsen växte fort.

– Brooklyn Brewery föddes i en kulturell miljö med många musiker och artister som flytt Manhattans skyhöga hyror och höga tempo. Det är mer flanell än kostym, och en form av ”gör det själv” attityd, säger Ben Hudson.

Under de första 20 åren hade Brooklyn Brewery inte ens någon marknadschef. Istället för traditionell marknadsföring stödjer man lokala och kulturella aktiviteter, saker som folk verkligen bryr sig om och gillar.

– Steve Hindy är duktig på att få folk att samlas runt en idé, säger Ben. Så skapades ”Celibrate Brooklyn Festival” där hälften av ölförsäljningen gick till att rusta Brooklyns stora park.

Idag arbetar man i stort sett på samma sätt även även om de sociala medier har fått större betydelse. En festival eller en konstutställning kanske lockar ett par hundra besökare men det finns även ett genomslag på facebook och twitter.

En annan trend för Brooklyn Brewery är att man arbetar mer och mer med mat och öl. Bryggerimästaren Gareth Oliver hade till exempel ett gästspel hos Mathias Dahlgren här i Stockholm innan sommaren.

– Det verkar som många som hållit på med musik går över till olika typer av restaurangverksamheter säger Ben och berättar att scener som förr enkom huserade musik idag är plattformar för matevent.

Hur kommer sig det då att Brooklyn Brewery blivit en sådan framgång i Sverige?

– Svenskarna verkar ha ett väldigt öppet sinne och gilla att prova nya saker. De verkar värdesätta kvalitet och är väldigt designmedvetna, säger Ben.

– Och svenskarna gillar att resa mycket, lägger Jocke till. När jag ser Brooklyn Brewery i på the spotted pig i New York eller på en restaurang i Hong Kong, så gillar jag det stället.

Foto: Anneli Hildonen