DSC_0926_1Bryggeriavtal – Vad ska man tänka på och hur går det till? Kristofer Sandström, en av krögarna bakom Tennstopet, Boqueria, Kommendören och Vassa Eggen ger sin syn tillsammans med Carlsbergs Peder Eriksson.

I dörren till Tennstopet möter garderobiären Tommy och hjälper gästerna med deras jackor på ett otvunget och avslappnat sätt innan han visar dom vidare in i bar eller matsal. Tennstopet är en sådan där restaurang där man inte vill att något ska förändras. Varken välkomnandet, inredningen eller atmosfären. Det finns en historik och atmosfär som är ovanlig idag. När lunchen klingar av övergår dagen i en eftermiddagslunk med gäster som läser tidningen, tar en öl och slösurfar på mobilen eller väninnorna som träffas över ett glas vin. Tennstopet har, som alla Kristofer Sandströms och hans kollegors restauranger, en tydlig identitet. Vassa Eggen som Steak House, Boqueria har sin spanska anknytning, Kommendören är en amerikansk bistro och Tennstopets identitet finns i den svenska husmanskosten.

– Vi har en liten organisation bakom med en central ekonomi och bokningsavdelning. Varje krog har en egen stark personlighet, och en egen restaurangchef, säger Kristofer.

– Det gör att behoven på de olika restaurangen är vitt skilda, ifråga om mat, dryck och personal, fortsätter Kristofer. För att kunna dra nytta av ett centralt avtal krävs att deras leverantörer har ett brett sortiment. I slutet av 2015 bytte krögarna ölleverantör till Carlsberg, som har ett väldigt brett sortiment med starka varumärken.

– Det är lätt att man hamnar i gamla spår, säger han om bytet och lägger till att han tror att det är bra att se olika upplägg.

Vad ska man då tänka på?

– Jag tror att det är viktigt att inte lämna över allt i händerna på någon annan, säger Kristofer. Till exempel vill han kunna komplettera med ett mikrobryggeri. Det är också viktigt att ha koll på sina egna siffror.

– Marginalerna i branschen är små från början. Vi jobbar hårt med nyckeltal för olika varugrupper, säger han. Tillsammans med Carlsbergs Peder Eriksson har han gått igenom sortimentet och bland annat valt Estrella till Boqueria, Brooklyn på Kommendören och Pripps till Tennstopet. Naturligtvis kommer även Carlsberg att finnas på alla enheterna. Prisdifferentiering är inget som står i avtalet men ändå viktigt.

– Olika öl kostar olika mycket att köpa in. Jag tycker inte det är konstigt att dom kostar olika mycket, säger Kristofer.

– Och för att inte prisskillnaden ska bli för stor kan man istället arbeta med olika volymer på glasen, säger Peder.

Är det svårt att begripa avtalet?

– Visst är det juridiskt språk och man måste veta vilka marginaler man har, säger Kristofer. En bra kund är en kund som är engagerad och som vet vad han beställer. Då har man också rätt att ställa krav på sin leverantör. Avtalet är volymbaserat och det är viktigt att veta hur mycket man säljer. Kristofer kalkylerar inte med en ökning.

– Säljer man sedan mer så ska det löna sig för båda parter, säger han.

 

Grunden för ett lyckat samarbete är att allt ska funka – från beställning, leverans, sortiment, underhåll, service och fakturering. Vilka andra förväntningar har han?

-Leverantörens inställning är jätteviktig, säger han och nämner avstämning, utbildning av personal men också möjligheten att skapa gemensamma aktiviteter som ger ett mervärde för gästen.

-Vi gör en aktivitetsplan för restaurangerna varje år med gästspel, cava, skördefest. Mardi gras. Det handlar inte om att få gratisöl till ett event utan ett samarbete, säger han och berättar att till sommaren kommer torget på Boqueria ha ett antal tv-skärmar. Vilket EM-sponsorn Carlsberg naturligtvis gillar. Probably the best EM-spot.

 

 

AVTAL

Att byta till Carlsberg

DIALOGEN MED CARLSBERG

För Carlsberg är det viktigt med god affärsmässighet, ärliga intentioner och långsiktiga samarbeten. Första steget är en dialog med Carlsbergs säljare då man ser över möjligheterna.

AVTAL

Efter en noggrann analys av verksamheten kommer man överens om en produktmix, antal fatöl, förväntade försäljningsvolymer och prissättning samt ser över kranar och glas. Vanligtvis är avtalen på tre eller fem år.

ÖVERGÅNG

I vissa fall väntar man med att byta ut själva anläggningen till ett passande tillfälle och börjar med att byta ölsorter och sätta upp nya skyltar på kranarna. Carlsberg hyr då anläggningen från den tidigare leverantören under en övergångsperiod.

INSTALLATION AV UTRUSTNING

Carlsbergs tekniker gör först en besiktning då dom tittar på hur den befintliga anläggningens kylrum, rör och kranar. Vid ett passande tillfälle tas befintlig anläggning bort och skickas till den tidigare leverantören. Därefter installeras den utrustning man kommit överens om med krögaren.

UTBILDNING AV PERSONAL

Utöver produktkännedom är det viktigt att ha koll på fatrum, anläggningen, glas och rengöringsrutiner samt naturligtvis hur man tappar en perfekt fatöl.

AKTIVITETSPLAN

Hur kan Carlsberg förstärka din aktivitetsplan?

Vill du också jobba med ett av världens främsta bryggerier?

 

Logo Principle04