Martin Lindsö Head of KAM On Trade Carlsberg Sverige

Martin Lindsö Head of KAM On Trade Carlsberg Sverige

– För ett par år sedan trodde ingen på alkoholfri öl på Systembolaget, säger Martin Lindsö, Head of KAM On Trade på Carlsberg Sverige. Men försäljningen av alkoholfritt på både Systembolag och restauranger har exploderat de senaste åren. Martin ser flera samband i utvecklingen.

– Det finns en stark hälsotrend i världen, en ”du är vad du äter”-filosofi som även gäller dryck, säger han och konstaterar att det även i klubbmiljöer inte längre är lika häftigt att vara berusad.

Gästerna som inte dricker alkohol vill ha en frihet.

De vill ha smakalternativ, snygga förpackningar – ett fullgott alternativ till alkoholhaltiga drycker

– De vill ha smakalternativ, snygga förpackningar – ett fullgott alternativ till alkoholhaltiga drycker, säger Martin och tar Carlsberg Non Alcoholic som exempel på en produkt som har tydlig premiumkänsla. En annan utveckling i samma riktning är ”Session öl”, eller öl med lite lägre alkoholhalt. Även här vill gästerna ha smakrika alternativ, gärna som man kan dricka hela kvällen, utan att bli berusad.

– Kärnan är friheten. Du kan välja bra och smakrika produkter, ha kvar din rörelsefrihet, konversera utan att vara berusad, välja om du ska köra bil och framförallt njuta av det som bjuds, säger Martin. Om han själv skulle vara krögare hade han satsat på ett attraktivt sortiment och förslag på öl- och matkombinationer, gärna i menyn.

– 80 procent av gästerna som kliver in genom dörren påverkas utifrån i sitt val av dryck. För många är det jobbigt att framstå som okunnig. Men gästerna är också nyfikna och vill ha tips. Det är en optimal chans att erbjuda produkter med bra marginal och samtidigt en god upplevelse för gästen. Att erbjuda produkter med lägre, eller väldigt låg alkoholhalt, är naturligtvis en del av ansvarsfull servering men även ett sätt att visa omsorg och värna om alla sina gäster. Även de som inte dricker alkohol, avslutar Martin.