Karl_Nordberg– Stockholm Beer and Whisky Festival är bra för oss för att vi får träffa våra slutkonsumenter, säger Kalle Nordberg som arbetar som event manager

på Carlsberg Sverige och var ansvarig för Carlsbergs fem olika montrar. Hur ölintresset växt de senaste åren märks verkligen på mässan.

– Besökarna är ju inte gamla ”ölnördar” utan både killar och tjejer, unga och gamla. Det är en riktigt trevlig blandning med folk, konstaterar Kalle som gillar den goda relationen utställarna emellan under mässan. Ölintresset märks också på besökarnas frågor.

-Det är inte som med vin, att man frågar vilken druva och årgång det är gjort på. Med öl kan man få alla möjliga frågor. Det är allt från vilken mat som passar, ingredienser, produktionsmetod. Det går inte att säga vilken den vanligaste frågan är, utan det roliga är just att se hur nyfikna besökarna är och hur mycket kunskapen har vuxit bara de senaste åren, fortsätter Kalle som tycker det är positivt för att det tvingar utställarna att hela tiden ha koll på fakta och trender.

Mötet med besökarna blir kompetensutveckling för oss

– Mötet med besökarna blir kompetensutveckling för oss, konstaterar han. Carlsbergs montrar var välbesökta.

– Nya Carnegiebryggeriet hade med några produkter som vi är lite extra stolta över. Krakatau, Lumens och LingonWit, Hands down samt självrunna Kellerbieren, fortsätter Kalle och berättar att man totalt hade över 90 olika produkter för besökaren att prova.

– Project X Session IPA från Backyard Brew, Eriksberg EPA som vår bryggmästare i Falkenberg tagit fram för mässan, var också mycket uppskattad, säger han. Carlsberg hade även ett besök från Jacobsens bryggeriet i Köpenhamn med Jacobsen Weissbier och Extra Pilsner.