DSC_4363 copyGrunden för Gin&Tonic-boomen som sprider sig över världen finns i råvarorna. Tre fjärdedelar av en drinken är tonic.

Den urklassiska drinken Gin&Tonic har fått en pånyttfödelse av sällan skådat slag. Det är som om branschen plötsligt fått nog och bestämt sig för att ”reclaima” drinken, gett den en ”makeover” som skulle göra vilken TV-producent som helst tårögd. Vill du ha en Gin&Tonic? Det är så här den ska göras. Men hur gick det egentligen till när ankungen blev en svan?

En förutsättning har varit utvecklingen på ginfronten. Sedan millennieskiftet har det öppnat åtskilliga gin-destillerier i hela världen. Vi pratar om hantverkssprit som utmanat de stora destillerierna med sin karaktär och kvalitet. Gin har gjort en klassresa från identitetslös bassprit till high end profilsprit (Se artikeln om hantverkssprit här). En annan förutsättning, är utvecklingen på tonic-sidan. Fever-Tree-grundarna Tim Warrillow och Charles Rolls träffades för första gången 2004 på en pub i västra London. Charles var etablerad säljare på Plymouth Gin och Tim ville få med sig honom för att starta ett nytt destilleri. Samtalet mynnade dock ut i en helt annan riktning: Dom kunde bägge konstatera att det fanns många bra mikrodestillerier och att det hela tiden öppnade nya. Däremot fanns det (på den tiden) bara en tillverkare av tonic. Bara ett par veckor senare satte dom sig på ett flygplan till Afrika med en tydlig mission: hitta dom bästa råvarorna för att skapa den bästa tonicen. Resan började i Kongo, där kinin odlas, vidare till Tanzania för att hitta pomerans och därefter till Sicilien för citroner. 18 månader efter deras första möte, buteljerade dom sin första Fever-Tree Tonic Water. Fever-Tree är det man kallar kininträdet i Kongo. Resan, som idag har börjat bli episk, vann flera av de mindre destilleriernas respekt. Dessutom tyckte många att karaktären på deras hantverkssprit gick förlorad när den blandades med vanlig tonic. Fever-Tree blev snabbt väldigt populär bland premiumbarerna i London. Barkonsult började importera Fever Tree till Sverige 2007.

– Det blev en omedelbar succé. Det fanns ett behov av äkta mixers. När branschen erbjöds alternativ så blinkade dom inte. Alla ville testa, säger Malin Holmberg som är brandmanager för Fever-Tree i Sverige. Framgången tror hon beror på att produkterna är genuint bra. Det är mixers framtagna för att framhäva spritens smak. Den första lanseringen i Sverige var Fever-Tree Indian Tonic, Fever-Tree Ginger Ale, Fever-Tree Bitter Lemon och Fever- Tree Soda Water.

En gin och tonic innehåller tre fjärdedelar tonic. Se till att jobba med den du tycker är bäst

– Indian Tonic har en ren och naturlig smak som passar alla stilar av gin. Ginger Ale innehåller oljorna från tre olika ingefära vilket ger en fyllig, kryddig men frisk smak med tydlig ingefära, säger hon. Fever-Tree Soda Water har inga tillsatta mineraler och är perfekt för cocktails. Sedan dess har flera smaker lanserats. Fever-Tree Cola är en kryddig mixer med inslag av kanel, vanilj och karamell. Sötad med rörsocker men med en betydligt lägre sötma än en vanlig cola.

– Det är en fördel när du gör drinkar, säger hon och berättar att Fever-Tree Cola är framtagen för att mixas med mörkare spritsorter som rom, bourbon eller whiskey. För tre år sedan lanserade Fever-Tree Elderflower (fläder).

– Den går väldigt bra med många ginsorter som innehåller blommiga dofter och smaker. Till sommaren kommer det senaste tillskottet i familjen: Fever-Tree Aromatic, smaksatt med angosturabark, kardemumma, vanilj, kinin, kryddpeppar och citrusoljor. Dessutom med en flörtigt rosa färg.

– En gin och tonic innehåller tre fjärdedelar tonic. Se till att jobba med den du tycker är bäst, avslutar Malin

 

BISTRO RIGOLETTO

WILLIAM C VAN GINHOVEN BARCHEF

DSC_4352Hur har er Gin&Tonic-vecka varit?

– Vi har jobbat med olika ginsorter under olika dagar. Det har varit bra tryck hela veckan och vi har jobbat med olika specialpriser. Det är ju inte vanligt att man kan gå ut och dricka en Gin&Tonic till samma pris som ett glas vin.

Hur profilerar ni baren?

– Vi har gått från att vara en cocktail-bar till att bli en mer renodlad Gin&Tonic-bar, även om man givetvis fortfarande kan få välgjorda cocktails här. Nu jobbar vi med nya drinklistor kvartalsvis.

Gin&Tonic Aromatic

4 cl Dodd’s Gin

Fever-Tree Aromatic Tonic Water

Färska lagerblad

3 skivor färsk ingefära

”Dodd’s Gin är lagrad på ekfat och har en viss sötma. Fever- Trees Aromatic har en bra smak och doft som inte tar över och som går hand i hand med många andra smaker.”

 

TEATERBAREN

JOHN HÄGRED BARTENDER

DSC_4403Vad tycker du om Fever-Tree?

– Jag har jobbat här på Riche och Teaterbaren i fem år och under dom åren har vi alltid haft Fever-Tree. Jag har heller aldrig jobbat med något annat märke och vill inte byta.

Varför använder ni stora flaskor?

– Eftersom dom har skruvkork. Då håller vi kolsyran längre och riskerar inte att drinkarna ska bli avslagna.

Hur serverar du din Gin&Tonic?

– Högt smalt glas, gin först, sedan tonic som hälls varsamt mot kanten för att spara kolsyra. Is läggs i med tång, fyll hela glaset så att drinken håller sig fräsch. Citronklyftan pressas alltid vid serveringen precis ovan glaskanten och läggs i.

Gin&Tonic Classic

4 cl Plymouth Gin

Fever-Tree Indian Tonic Water

Citronklyfta

”En klassisk gin som har den där typiska ginsmaken. Det passar väldigt bra här”.

GULDBAREN

MÅNS BORG BARCHEF

DSC_4461Hur beskriver du Guldbaren?

– Guldbaren är en internationell stockholmsbar med både internationella gäster och stockholmare.

Vad serverar ni för drinkar?

– Vi serverar allt från Gin&Tonics till drinkar som kommer från tidigt 1900-tal. Det är en renodlad cocktailbar med både fusion-drinkar och klassiker.

Serverar ni mycket Gin&Tonic?

– Ja, vi har tre olika sorters gin bara i batteriet. Men vi jobbar med all typ av sprit. Gästen ska få det den önskar.

Gin&Tonic Elderflower

5 cl Befeater 24

Fever-Tree Elderflower Tonic Water

Grapeskiva

”En sommarfräsch Gin&Tonic där vi tar vara på ginens fruktighet och tydliga citron- och grapetoner. Elderflower (fläder) är sommar och Stockholm.”

AG

SEBASTIAN JOHANSSON BARTENDER

DSC_4528Varför har Gin&Tonic blivit så populärt?

– Copacabanaglasen, som vi serverar vår Gin&Tonic i, är väldigt effektfulla. Dom är iögonfallande och drar till sig uppmärksamhet.

Hur ser du på utvecklingen av Gin&Tonics?

– I och med att vi från Sverige ofta är på resande fot så har vi även öppnat ögonen för olika serveringssätt av en redan etablerad drink. Vi har med tiden lärt oss att våga tänka utanför lådan. Många svenskar har varit i Barcelona och fått upp ögonen för hur bra en Gin&Tonic kan vara.

Serverar ni många Gin&Tonics?

– Vi serverar hundratals Gin&Tonic på helgerna. De är nästan essensen i barverksamheten.

Gin&Tonic #2

5 cl Fords Gin

Fever-Tree Mediterranian Tonic Water

2 cl citon

1 cl jasmine tea sockerlag

Vi serverar hundratals Gin&Tonic på helgerna. De är nästan essensen i barverksamheten

TWEED

SAMUEL JOHANSSON BARCHEF

DSC_4474Hur beskriver du Tweed?

– Tweed är en oas för spritromantiker. Vi har ett enormt utbud av både sprit och öl, och Sveriges tredje största vinkällare. Vi satsar på kvalitet och bredd. Vi har minst en sittning varje kväll. Det är lite ovanligt men här kan man boka våra fåtöljer, på samma sätt som man kan boka bord på restaurang.

Varför har Gin&Tonic blivit så stort?

– Gin är en av de mest sålda spritsorterna i barer. Det har kommit väldigt många nya märken på senare år och bättre premium mixers. Perfect serve har blivit populärt där gästen får sin tonicflaska bredvid och själv får mixa efter smak. Utvecklingen kommer från Baskien och San Sebastian som är ett matmekka i Europa. Gin&Tonic har nästan cocktail-status där.

Gin&Tonic Bitter Lemon

5 cl Sipsmith VJOP

Fever-Tree Bitter Lemon

Citroncest

”Bitter Lemon är lite old school. Idag försöker alla matcha gin med tonic och under de senaste åren har det kommit väldigt många gin som har en blommig smak.”