IMG_7239

”Where’s the party?” började som en app utvecklad i Sverige för att hitta kompisen och den rätta festen, men har med tiden utvecklats till en internationell Carlsbergupplevelse.

Jacob Anderson, Brand Manager Carlsberg Sverige

Jacob Anderson, Brand Manager Carlsberg Sverige

– 2009 skulle alla företag göra appar. Vi gjorde en som hette ”Where’s the party?” för att man skulle kunna hitta kompisen och den rätta festen, säger Jacob Anderson, Brand Manager på Carlsberg Sverige. Trots bra teknik blev appen inte någon succé. Men i samband med den gjordes också ett antal fester som också döptes till ”Where’s the party?”.

– Förr gjorde man fester på klubbar genom att man hyrde in en DJ. Det var inget extraordinärt, fortsätter Jacob.

Den elektroniska dansmusiken (EDM) var fortfarande en subkultur och spelades inte på svenska klubbar. Ibiza däremot var dansmusikens Mekka.

– Där fanns en helt annan dramaturgi runt själva festen. Vi ville ha mer show, mer confetti och mer Co2, säger Jacob och berättar att Carlsberg inledde ett samarbete med Axwell.

De första festerna gjordes i Båstad, Göteborg, Visby och Stockholm. Tillsammans utvecklade de konceptet – vad en ”Where’s the party?”- fest skulle innehålla.

– Det enda gästerna visste var att en DJ skulle spela. Resten var en ”surprise”, säger Jacob och berättar att festen fortsätter att utvecklas, till exempel genom sociala medier.

– Vi har gjort klubbar och arenor. Under 2012 gjorde vi exklusivare fester för uppåt 500 personer.

I år har ”Where’s the party?” genomförts i 18 länder där gästerna har kunnat vinna biljetter till den stora finalen. Sista helgen i augusti står ett gigantiskt tält redo för 10.000 gäster vid Sjöhistoriska muséet i Stockholm.

”Where’s the party?” har också varit en resa för Carlsberg internt. Traditionellt sett står Carlsberg bakom många sportevenemang och Tuborg förknippas med musik och festivaler. Kombinationen Carlsberg och DJ/ skivspelare/dansmusik var något nytt men samtidigt väldigt lyckat.

– Det var många idéer som pitchades, testades och utvärderades. Att vi själva producerat ”Where’s the party?” hade ingen betydelse, säger Jacob. Siffrorna i marknadsundersökningarna stack ut i jämförelse med andra kampanjer. Carlsberg vann viktiga målgruppers förtroende och blev en del av den elektroniska dansmusikens utveckling i Sverige.

– Idag är EDM mainstream. Det har varit kul att se hur musiken gått från underground till mainstream, avslutar Jacob.

Where’s the party? By Carlsberg med Axwell 31 augusti Sjöhistoriska Muséet