Mycket av matsalsarbetet sker i mötet med gästen. Hur intresserad är hen av maten, råvarorna etc? Det är helt olika från gäst till gäst. Men i många fall kan storytelling vara ett användbart sätt att öka värdet för gästen. Här är två boktips och lite länkar för dig som vill veta mer.

Storytelling_3_bildHR”Storytelling befolkar varumärket”

Matts Heijbel har skrivit boken ”Storytelling befolkar varumärket” där han bland annat skriver om vikten av att förädla historien: Du har beståndsdelarna och måste välja ut de bästa bitarna. Ta till exempel Ängsholmens buffelmozzarella (se föregående artikel) så kanske man inte ska berätta att det finns 168 miljoner vattenbufflar i världen, eller att dom har förhållandevis få svettkörtlar… Hellre då berätta hur långsamt buffelmjölken syras för att skapa den goda aromen…

På Matts Heijbels hemsida finns också ett par youtube-klipp där han pratar om Storytelling.

 

 Storyteling”Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin”

Lena Mossberg och Erik Nissen Johansens bok ”Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin” är också en praktisk handbok i skapandet av berättelser. Dom skriver bland annat så här: ”De som försöker erbjuda extraordinära måltider måste ge kunden något ytterligare, något mer personligt”… ”Vissa konsumtionstillfällen är mindre vanliga och sker i motsats till det ordinära, vanliga livet. Vid extraordinära måltider söker kunden något som finns utanför det vanliga och familjära och därför konsumeras mindre frekvent.”

Erik Nissen Johansen, driver företaget Stylt Trampoli som står bakom inredning och stories till en rad restauranger och hotell. Erik utvecklar Stylts arbetssätt i det här youtube-klippet. (45 min)

Läs tidigare artiklar i serien om Den smakrika norden här.

Del 1. Smaken av en plats

Del 2. Den smakrika norden

Del 3. Öka värdet för gästen

Del 4. Sista länken i värdekedjan