_28A9250Innesäljavdelningarna på Grönsakshallen Sorunda har stalltipsen till din nästa meny om du följer säsongerna och vill arbeta med innovativa och högkvalitativa produkter.

_28A9295

Johan Rosenkvist är innesäljchef i Stockholm. Foto: Linus Hallgren

Kontrasten mellan Grönsakshallen Sorundas kontor i Stockholm på morgonen och ett par timmar senare är slående. När innesäljaren Mariana Hindorff kommer till jobbet runt halv sex på morgonen är det tyst och stilla. Den lågt stående solen skiner in genom fönstren och där utanför står lastbilarna uppställda på rad, parkerade mot lastkajen. Under gårdagen och natten har varor packats till närmare tusen restauranger och nu, på minuten angivet klockslag, ger sig lastbilarna iväg en efter en. Mariana slår på sin dator och justerar fönstrets solskydd. Egentligen börjar inte hennes arbetspass förrän klockan sex.
– Jag gillar att ta det lugnt den första stunden, gå ett varv på lagret, kolla vad vi fått hem under natten, säger hon och förklarar att klockan sex, då börjar telefonerna ringa. Och då gäller det att ha spikskor på fötterna. De flesta på innesäljavdelningen börjar klockan åtta. Dagens första deadline är redan klockan tio då man måste fått in morgondagens beställningar på skurna grönsaker. Under lunchtid är det av naturliga skäl lite lugnare men sedan rullar det på hela eftermiddagen. Samma sak gäller kvällen, efter klockan 22 börjar á la cartekrogarna bli klara med service och ringa in sina beställningar.  Han berättar att runt 20 procent av beställningarna görs via mejl.
– Fördelen med mejlbeställning är att du får en bekräftelse, säger han och berättar att en del restauranger är styrda av olika inköpssystem. – Nackdelen är att du missar dialogen, där säljaren kan tipsa om vad som är i säsong, vad som är riktigt bra, eller styra mot hela kollin och på så sätt spara pengar åt kunden. Dialogen handlar mycket om information, i bägge riktningarna.
– Nu går vi in i en säsongsskarv på avokadon då vi går från Spanien till Peru, säger Johan och förklarar att det kan påverka kvalitén. Ett annat exempel där dialogen är viktig är årets skörd av sparris från Gotland. Först kom säsongen igång bra. Krogarna satte upp primören på menyerna. Sedan blev det plötsligt kallt igen och produktionen sjönk från ett ton om dagen till ett par hundra kilo.
– Kockarna vill ha god tid på sig, hinna förbereda sig på förändringar, fortsätter han. Det är just kundkontakten som han tycker är roligast med jobbet.
_28A9308– Kunderna styr oss. Vi vill sättas på prov och kunna lösa utmaningar, säger han och tillägger att om man ska trivas på Grönsakshallen så måste man nog gilla både korta och snabba puckar.
En del restauranger arbetar med samma innesäljare hela tiden. Det gör att säljaren lär känna restaurangen bättre, vet vad dom vill ha och är intresserade av. Det har till och med hänt att en restaurang glömt att beställa grönsaker och säljaren själv tagit ett beslut om att skicka varor ändå. Varje dag klockan halv två har man ett möte med inköparna och plockavdelningen då man går igenom vad som är på gång, kvalitet, nyheter och problem.
– Vi har olika internutbildningar, provsmakar, klämmer och känner på varorna, säger Johan. Närheten mellan inköpare, plockare och säljare är en av förutsättningarna för att kunna ge bästa service.
– Det är klart att det är kul när kockarna blir glada och vi får beröm för råvarorna men det är lika viktigt att vi får reda på när dom inte är nöjda med någon produkt, säger han.
Hur är en bra dag på innesäljavdelningen?
– Det är ett bra surr, inköp har hittat nya varor som får bra respons, vi hinner ta emot samtalen och prata med kunderna. Det är ett fantastiskt team här, många kommer från restaurangbranschen, och det är högt i tak. Det är häftigt med kunskapen som finns i huset, avslutar Johan.

 

Inblick grönsaksdialog

Grönsakshallen Sorundas regionala kontor i Mora, Göteborg och Nyköping arbetar med flera egna regional producenter. Restaurangernas behov formar verksamheterna.

MoraMora

MICHAELA GRAVSJÖ (TILL HÖGER) INNESÄLJARE

Hur arbetar ni?
– Som innesäljare gäller det att vara påläst och veta mycket om produkterna, allt från hur stora förpackningarna är till användningsområden. Kunskapen och viljan att lära sig är viktig. Vi får mycket information från producenterna men också i dialog med våra kunder.
Hur kan du hjälpa era kunder?
– Att ha koll på vad som är aktuellt, just nu erbjuder vi till exempel mycket lokala och ekologiska varor från Wåhlstedts och Massarbäck. Vi har koll på vad som finns i lagret. Efterfrågan på specialprodukter som inte finns i vanliga livsmedelsbutiker är stor.

 

göteborgGöteborg

ANDERS ANDERSSON (EJ PÅ BILD) PLATSCHEF

Hur arbetar ni?
– Vi arbetar väldigt nära restaurangerna och låter deras behov forma vår verksamhet. Som innesäljare är man lite av spindeln i nätet mellan krogarna och exempelvis transport eller inköp. Arbetet handlar både om att ta emot beställningar, men även om att inspirera och tipsa om nya produkter.
Hur kan innesälj hjäpa era kunder?
– Som innesäljare ser du alla produkterna varje dag. Det gör att du kan tipsa om vad som är bra och vad som är i säsong. Det blir också kostnadseffektivt för restaurangen. Vi har många internutbildningar och försöker besöka våra lokala producenter ett par gånger om året. Det finns mycket kunskap i företaget och olika personer blir experter på olika områden.

 

Grönsakshallen nyköping menar jagNyköping

MONITA SOLLI (TILL VÄNSTER) INNESÄJARE

Hur arbetar ni?
– Vi arbetar efter ringlistor, vilket innebär att vi har en väldigt tät relation med våra kunder. Vi vet vad dom vill ha och vad dom inte vill ha. Det blir nästan som ett förhållande. För oss är det väldigt viktigt att hela tiden ligga steget före – att ha koll på allt nytt som kommer i branschen. Vi är ju restaurangens leverantör och ska fungera som ett stöd för deras verksamhet.
Hur kan du hjäpa era kunder?
– Jag läser på och letar information om nyheter hela tiden och vi delar informationen mellan oss internt och med våra kunder. Sedan vet vi naturligtvis när säsongerna kommer och kan därmed hjälpa kunderna med menysättning. Man lär sig mycket av kunderna också. Det är viktigt att vara intresserad och nyfiken.