Förr var enda kravet på diskrummet att det skulle funka. Idag ser fler och fler vikten av ett effektivt diskrum. Stefan Berggren, vd på Hygiengruppen, vet hur man undviker problem och driftsstopp.

Ingen startar en restaurang för att han eller hon älskar disk. Köksmästare, restaurangchefer eller bartenders brukar ha stenkoll på respektive avdelning. Disken hamnar längre ner i hierarkin och förr fanns ingen kontroll över effektiviteten, så länge diskrummet fungerade. Idag ser fler och fler krögare vikten av ett effektivt diskrum – utan driftsstopp och med bra diskresultat. 

– Den främsta anledningen till att restaurangerna inte får problem med sin disk är den preventiva servicen vi gör, säger Stefan Berggren, vd på Hygiengruppen. Han har över 30 års erfarenhet från diskbranschen. Funktionskontrollsprogrammet som Hygiengruppen arbetar efter omfattar 56 punkter med allt från dosering, genomgång av diskmaskinen, temperaturer, vattenrening – till själva diskresultatet. 

Den främsta anledningen till att restaurangerna inte får problem med sin disk är den preventiva servicen vi gör.

– Även om vi lämnar ett protokoll efter service, så är det inget krögare ser, eller ens behöver se. Jag har full förståelse för att fokus måste ligga på andra områden. 

Diskrummets effektivitet handlar också om logistik, ett bra flöde från smutsig diskzon till ren diskzon men också om kunskap hos diskaren. 

– Vi hjälper ofta våra kunder med utbildning av personalen. Att man gör rätt är lika viktigt för resultatet, fortsätter Stefan och avslutar: 

– Sedan är det naturligtvis superviktigt att om något problem ändå skulle uppstå så agerar vi snabbt för att lösa det. 

Hur beskriver du La Planche?

Anders Levén La Planche

– La Planche är byggvaruhuset Fredells lunchrestaurang som jag drivit i 10 år. Vi serverar lunch för mellan 200-250 gäster om dagen och i entrén har vi en fastfood-servering ”Little Fred”. Jag jobbar också med catering, event och annan konsultverksamhet inom matbranschen. 

Hur viktigt är diskrummet för er verksamhet?

– Det är jätteviktigt, ett hjärta eller ett nav i verksamheten. Maskinerna i diskrummet är dyra och ska skötas. Driftstopp kostar pengar.

Hur länge har du arbetat med Hygiengruppen?

– Sedan deras start för tre, fyra år sedan. Jag har jobbat med Stefan (Berggren) sedan 1986. Det funkar bra och vi har en bra dialog. 

Hur beskriver du Portal?

Klas Lindberg Portal

– Portal är en ambitiös kvarterskrog, med vettiga råvaror och en bra vinlista, som ska vara tillgänglig för alla. På senare tid har vi även fått igång vår cateringdel och framemot sommaren öppnar vår nya bar med tillhörande chambre separé för uppåt 25 gäster. 

Hur viktigt är diskrummet för er verksamhet?

– Det är såklart jätteviktigt. Vi har en separat diskmaskin för glas. När vi öppnade för ett och ett halvt år sedan hade vi glasdiskmaskinen i baren men det blev för rörigt och såg inte bra ut. Nu har vi flyttat ner den och integrerat den i en bänk så att det ser snygg och prydligt ut. 

Hur länge har ni jobbat med Hygiengruppen?

– Vi har jobbat med Hygiengruppen sedan vi öppnade. Dom sköter leveranserna och är lyhörda. Dom har en hög service- nivå. Dom har även hjälpt till med att utbilda diskarna, så att handhavandet blir rätt. 

Hur beskriver du The Public?

Samar, driftansvarig på Public Täby Centrum, tillsammans med Chamoun.

– Public är en trevlig och bra krog. Vi har tre enheter, en i Åkersberga, en i Täby Cent-rum och en i Sundbyberg. I Täby är det även nattklubb på helgerna med livespelningar med många bra artister. I Sundbyberg är det mer bar och lounge. I Täby Centrum driver vi även Beer Café – en sportbar. 

Hur viktigt är diskrummet för er verksamhet?

– Det är hjärtat. Funkar inte disken, då står vi still. Vi har tre diskmaskiner, grovdisk, vanlig disk och glasdiskmaskin i det stora diskrummet. Sedan har vi ytterligare två diskmaskiner som hör till Beer Café. 

Vad skulle hända om diskmaskinerna plötsligt stannade?

– Det skulle bli kaos. Jag tror inte vi skulle klara oss mer än en timme. 

Hur funkar samarbetet med Hygiengruppen?

– Hygiengruppen sköter servicen på maskinerna, leveranserna och utbildar personalen. Dom tar hand om allting. Det funkar jättebra. Vi har ett väldigt bra samarbete.