Se restaurangen med gästens ögon. Hur rent och fräscht är det? Hygiengruppen hjälper dig att putsa på enkla och självklara säljargument. 

Det är aldrig en enskild faktor som skapar en framgångsrik restaurang, utan ett komplext samband mellan mat, dryck, service, inredning samt såväl gästernas förväntningar som mycket annat. Men ibland kommer de mest grundläggande faktorerna i skymundan. Krog gjorde en webbenkät och 50 personer svarade på vad de tyckte vad viktigt när de går på restaurang. Att mat och dryck skattas högt är kanske inte så förvånande men för de flesta är att restaurangen känns ren och fräsch lika viktigt. 

Sven Nyberg, Hygiengruppen

Så sätt på dig hygienbrillorna och granska din restaurang med gästens ögon. Det är som alltid de små detaljerna som tillsammans bildar en stark upplevelsekedja. Det börjar redan utanför restaurangen: Menyhållare, rena fönster, ljussättning, entrémattor och askkoppar – allt detta kan antingen förstärka känslan att här är det rent och fräscht – eller ge motsatt intryck. 

Enligt den amerikanska sanitetsbranschens CleanLink så sätter 86 procent likhetstecken mellan hur rent det är på en restaurangs toalett och hur rent det är i köket. 

Acceptera att restaurangmatsalen utsätts för en intensiv nedsmutsning. Fokusera på genomtänkta städlösningar som är hållbara för både personal och miljö. 

Sven Nyberg på Hygiengruppen har arbetat med disk, städ och hygienlösningar i över 20 år. 

– Väl fungerande städrutiner sitter ihop med ett genomtänkt miljöarbete. Rengöringsmedel innehåller kemikalier som påverkar vår miljö. Med ett vattenfilter kan du minska förbrukningen av kem till både disk och städ. Med en doseringsstation minskar du mängden plastförpackningar, säger han.

Enligt den amerikanska sanitetsbranschens CleanLink så sätter 86 procent likhetstecken mellan hur rent det är på en restaurangs toalett och hur rent det är i köket. Andra undersökningar listar vad som gästerna finner mest irriterande: Att toapappret är slut, det saknas tvål och pappershanddukar.

– Tvål och lotion i snygga dispenserar som är enkla att fylla på, är en sådan enkel sak för att visa att man bryr sig lite extra om gästen. Samma sak med toalettpapper och handdukspapper av lite bättre kvalitet, säger Sven.

– Vissa krögare värderar hygienen fullt ut. De ser inte bara maten eller drycken utan totalintrycket. Det är oftast dom som har fullt på sina restauranger, avslutar Sven. 

Vill du också jobba med en seriös och serviceminded hygienleverantör som har en bra helhetslösning för disk och städ? Klicka på logotypen så kommer du till Hygiengruppens hemsida.