Gästerna ger 9,1 i städbetyg för Marholmens hotellrum, något som både Håkan på Hygiengruppen och Gunilla på Marholmen kan vara stolta över.

Marholmen står tryggt i sitt breda koncept och får högt betyg på bokningssajter där gästerna kan bedöma allt från läget till städet.

– Vi brukar säga att vi är ”En helt ovanlig ö”, säger Gunilla Jutelid, hotellchef på Marholmen, strax utanför Norrtälje, när hon beskriver Marholmen. Hon sitter tillsammans med Håkan Groschopp, från Hygiengruppen, i Marholmens matsal där fortfarande ett par konfererande frukostgäster njuter av sitt kaffe.

Marholmen, som sitt namn till trots är en 32 hektar stor ö, omfattar hotell, stugor, festvåningar, spa, aktivitetsytor – äventyrsgolf, paintball, fiske, yxkastning, lekplatser… När andra destinationer väljer att renodla sina koncept, står Marholmen tryggt i sin mångfald, med högt tryck på veckodagarnas konferenser och det privata boendet på helger.

– Är du här som konferensgäst vill vi att du ska vilja komma tillbaka som privatgäst och vice versa. Marholmen är en ö du aldrig lämnar, fortsätter Gunilla.

Verksamheten har utvecklats under de senaste åren – hotelldelen byggdes till för cirka två år sedan. Idag har man 346 bäddar, fördelade mellan hotellet och stugorna. Förr hade man god framförhållning på bokningarna, både konferenserna och de privata gästerna.

– Vi har stamgäster här som hyrt samma stuga varje sommar sedan 1987, konstaterar Gunilla. Samtidigt finns idag Marholmen på de stora bokningssajterna, och rum kan bokas, och avbokas, på kort varsel. Det ställer betydligt högre krav på en flexibel organisation. Med bokningssajterna finns även ytterligare transparens – gästerna betygsätter sina upplevelser efter olika parametrar. Hotellstädningen, som sköts av Hygiengruppen, får på Marholmen betyget 9,1.

Viktigast för oss är att  Hygiengruppen löser de problem som kan uppstå.

-Vi har samarbetat med Hygiengruppen ända sedan hotellet byggdes, säger Gunilla som själv började på Marholmen som städare för 16 år sedan. Hon vet vilka krav Marholmen kan ställa på Hygiengruppen och hur ett väl utfört arbete ska se ut. Håkan Groschopp är ytterst ansvarig för Hygiengruppens HTM (Hygien Total Management)- program.

– Vi är inte så intresserade av att bara sälja kemikalier för disk och städ, utan vi tittar främst på resultatet och helheten, säger Håkan.

Lite som att avslöja ett trolleritrick: I den övre grå maskinen sitter engångspåsar med koncentrerade rengöringsmedel. Genom att vrida på den gula ratten kan städaren välja rengöringsmedel som doseras automatiskt. Under sitter ett Brita-filter som rengör vattnet och sänker förbrukningen av rengöringsmedel.

 

Hygiengruppen har två ansvariga personer på plats. Beläggningen styr städlistorna som mejlas till Hygiengruppen både månadsvis, och med ett par dagars framförhållning, och är underlaget för antalet städare som Hygiengruppen skickar till Marholmen.

Vad är nyckeln till det goda städresultatet?

– Rätt person är örnviktigt, säger Håkan. Det handlar både om kompetens och hur noggrann man är som person. Men även utrustning och kemikalier.

På Marholmen har Hygiengruppen installerat en ”kembar” som automatiskt doserar koncentrerade rengöringsmedel till bruksblandningar. Det ger en extremt låg förbrukning.

– Sitter man på kontoret och konterar fakturor så kan man tro att ni inte städar alls, säger Gunilla.

Ytterligare en anledning till den låga kemförbrukningen är att man också arbetar med vattenfilter som tar  bort kalk, mineraler och andra ämnen ur vattnet.

– Att städa hotellrum är en utmaning, det är stor skillnad på om det varit fest och lugnt och stilla i rummet. Viktigast för oss är att Hygiengruppen löser de problem som kan uppstå, avslutar Gunilla.