Fokusera på gästerna och maten. Så tar Hygiengruppen hand om städningen med Hygien Total Management.

Den fuktiga mikromoppen sveps i breda åttor över golvet och lämnar en blänkande ren yta efter sig. Stolarna står uppochner på borden på Frantzéns på NK i Stockholm och det är ett par timmar kvar tills varuhuset öppnar. Ali jobbar sig metodiskt genom Nordiska Kantinen där om ett par timmar en mycket populär bricklunch serveras. Han städar sig vidare genom salladsbaren Botanique, Gaston Vinbar och naturligtvis Frantzéns flaggskepp i huset: Bobergs matsal.

När Alexandra Dittmer, driftchef för Frantzéns restauranger i NK-huset, kommer in vid niotiden, är arbetet klart. Att Ali är anställd av Hygiengruppen ser hon bara som en fördel. Vi sätter oss i kantinen tillsammans med Håkan Groschopp från Hygiengruppen.

– Vi hade en annan städfirma när vi startade Frantzéns på NK, men vi var inte nöjda med resultatet, säger Alexandra och berättar att Hygiengruppen var med sedan starten fast då bara i diskrummet. Dom tog över städningen i slutet av 2015.

– För oss fungerar det väldigt bra, det är effektiva städtimmar. Vi vet att rätt produkter används på rätt sätt, fortsätter hon och tillägger att det är ett visst ansvar att sköta en k-märkt matsal.

– Tanken med Hygien Total Management (HTM) är att våra kunder ska fokusera på sin kärnverksamhet, säger Håkan Groschopp, och förtydligar:

– Ingen öppnar en restaurang för att man vill städa. Det är däremot en del av vår kärnverksamhet, vi fokuserar på det kunden inte brinner för. Det är bättre att krögaren fokuserar på att laga god mat och se till att gästerna har det bra, utvecklar sin kärnverksamhet och blir lönsammare, säger han.

Ingen öppnar en restaurang för att man vill städa. Det är däremot en del av vår kärnverksamhet, vi fokuserar på det kunden inte brinner för. Håkan Groschopp

Övergången till Hygiengruppen var smidig. Alexandra och Håkan satte sig ner med ett papper och Alexandra berättade vad som behövdes städas varje dag.

– Sedan kompletterade vi listan, allt eftersom. Vi har till exempel mycket mässingsdetaljer som måste putsas varje vecka, säger Alexandra. Kristallkronor och storstädning tas två gånger per år i samband med att restaurangen är stängd.

– För mig är det extremt viktigt att ha ett nummer, en kontaktperson, fortsätter hon och minns vilka problem hon hade tidigare bara med att få tag i de ansvariga hos förra samarbetspartnern. Hygiengruppen löser eventuella problem snarast.

– För oss är det viktigt att det är enkelt, tydligt och lättillgängligt för kunden, säger Håkan.

En av Hygiengruppens första utmaningar blev att ta hand om den tjocka mattan i Bobergs matsal. Den tidigare städfirman hade försökt med det mesta och använt fel metoder. Täckt den med ett skum som tyvärr bara resulterat i att mattan rest sig och blivit bubblig. Håkan tog kontakt med tillverkaren som menade att vissa speciella kemiska medel behövdes. Men det hjälpte inte.

– Till slut beslutade vi att specialbehandla mattan med ånga.  Och det var så otroligt skönt, en sådan känsla, när man såg hur ren mattan blev, säger Håkan entusiastiskt och tillägger att det krävs kunskap för att få bästa resultat.

Bokningarna till lunchen rullar in under vårt samtal och hovmästarinnan avbryter oss för att fråga Alexandra om en placering. Några stamgäster har önskat ett visst bord, ett annat sällskap kommer att bli fem personer och att placera ett sällskap på två personer vid ett bord för fyra är inte särskilt ekonomiskt i en fullbokad matsal. Det gäller att alltid ha fokus på rätt saker.

Hygien Total Management

Håkan Groschopp Hygiengruppen

Vad är HTM?

– En totallösning av hygienfrågan för restaurangen eller butiken. Vi står för personal och kompetens. HTM är helheten, personal, lönehantering, arbetsledning, utbildning, material till hygienarbetet, utveckling av hygienarbetet, beställning av varor och tjänster.

Varför?

– Det här är vårt kärnområde. Om man inte brinner för något så görs det sällan bra eller engagerat. Man måste använda rätt metoder, rätt doseringar och ha bra rutiner. Då kan man förbättra kvalitén på städningen och minska kostnaderna. Kunden får en faktura i månaden, enkelt att se vad hygienarbetet på arbetsplatsen kostar. Tydlighet!

För vem? 

– Det här riktar sig främst till större restauranger, butiker, skolor, offentlig sektor där vi får ett städuppdrag. Vi gör det kunden inte hinner med till 100%, och vi fokuserar på det.

Vad ingår?

– Det styrs av vad kunden efterfrågar. Städning, vattning av blommor, byte av mattor, plocka varuleveranser eller det som behövs inom hygiensektorn. Det ska vara smidigt för kunden