Bar Central

KIM CHOUKRI
Krögare
Plats: Stockholm

Hur beskriver du Bar Central?

– Bar Central är en centraleuropeisk restaurang med referenser från Ungern, Österrike, Tjeckien och även länderna nere på Balkan med klassisk ”comfort food” på menyn som wienerschnitzel, fläsklägg, hemgjorda korvar, langos och piroger. Vi har många rieslings på vinlistan och serverar givetvis en stor mängd öl, däribland det vi är mest kända för, en opastöriserad Pilsner Urquell från Tjeckien. Här skapar personalen en välkomnande värme i mötet med gästen. Miljön är avslappnad och tillgänglig. I Stockholm finns många internationellt sett bra krogar och det är viktigt att vara tydlig med vad man vill vara och kvalitet i förhållande till pris. 

Hur länge har ni arbetat med Hygien-
gruppen?

– Ett par månader. Vi ville förnya oss och få in mer miljötänk. Som restaurang ville vi minska vår miljöpåverkan, till en rimlig kostnad och med bra service och med tryggheten att jobba med proffs. 

Det är svårt för mig som krögare att välja. Man kan inte jämföra priset på 5 liter 

maskindiskmedel. Hur länge räcker den? Är det en hållbar produkt? Vad är priset i förhållande till kvalitén? Egentligen handlar det om ett förtroende. Hållbarhet, pris, kvalitet… Men också utbildning och enkelheten, att det är kort från diskussion till leverans. Hittills har det gått bra, jag tror inte vi haft ett enda klagomål.

 

 

First Hotell Kungsbron

Jonas Markstedt
köksmästare och FBM
Plats: Stockholm

Hur beskriver du Kungsbron Hotell First Taverna?

– First Taverna är ett modernt medelhavsbrasseri som serverar frukost för hotellgäster och externa gäster och runt 200 luncher varje dag. Restaurangen stänger på eftermiddagen. 

Hur funkar samarbetet med Hygiengruppen?

– Dom är otroligt serviceinriktade och ärliga. Deras säljpitch är inte att tvinga på oss en massa kemikalier, utan hjälper oss att minska förbrukiningen till exempel med vattenfilter. Aldrig några problem om något skulle vara felbeställt eller om en maskin går sönder. Dom kommer med lösningar. Det blir mindre huvudvärk för mig. Vi är jättenöjda, måste jag tillstå. 

Oaxen Krog & Slip

Michelle Palmstierna
Generel manager
Plats: Stockholm

 

 

 

Hur beskriver du Oaxen Krog & Slip?
– Vi har tre verksamheter under ett tak. Oaxen Krog är vår prisbelönta gastronomiska matsal här vi serverar en säsongsbetonad avsmakningsmeny där vi följer naturen med vårt eget fotavtryck från det nordiska köket. Oaxen Slip är vår bistrodel – en folklig mötesplats för lunch, brunch och middagar där vi serverar vår tolkning av nordisk bistromat, goda och okomplicerade rätter. Och sedan har vi vårt Klubbrum för de gäster som vill uppleva Oaxen Slip med exklusivitet och sin privata måltid. Detta rum kan även bokas som möteslokal dagtid.
Vi har också en hotellbåt Prince Van Orangiën som ligger förtöjd på andra sidan av Beckholmsbron. Ombord finns sex dubbelhytter varsamt renoverade med mycket av originalinredningen bevarad. Hotellbåten är öppen april-september samt helger i oktober.

Hur funkar samarbetet med Hygiengruppen?
– De är väldigt serviceminded, trevliga och det funkar väldigt bra. Varje vecka kommer de hit och kontrollerar maskinerna och ser över vad som behövs fyllas på. Det är bra att stämma av öga mot öga. De är också bra om det uppstår något akut, till exempel gick vår glasdiskmaskin sönder en torsdag. På fredagen konstaterade serviceteknikern att maskinen inte gick att laga och samma eftermiddag ordnade Hygiengruppen en ersättningsmaskin. Att vara utan en glasdiskmaskin en hel helg hade varit mycket jobbigt. Hygiengruppen är tillgängliga oavsett dag, flexibla och handlar snabbt.