Foto: RS/ Torbjörn Larsson

– Serveringsyrket är inte vad det var för 30 år sedan, säger Lars Larsson på Majola RestaurangKonsult. Förr handlade det om att kunna tranchera, flambera och montera en sås i matsalen. Så vad är yrket idag? För att vara med och påverka utvecklingen är Majola RestaurangKonsult med och sponsrar tävlingen Årets Servitör.

Lars Larsson, matsalsansvarig på Majola RestaurangKonsult

Lars Larsson, matsalsansvarig på Majola RestaurangKonsult

– Hur kan yrket utvecklas, frågar Lars som tycker att tävlingen leder till att relevanta frågor lyfts fram i branschen. Vad bör man kunna hantverksmässigt? Hur kan vi skapa större upplevelser i matsalen?

Ett begrepp som är intimt förknippat med serveringsyrket är service. Lars delar upp

det i två delar. Dels det som handlar om hur man ska göra saker – allt från hur bordet ska dukas, bära tallrikar, hälla vin från rätt håll osv. Den andra delen

handlar om viljan att ge service, dina personliga egenskaper. De bägge delarna är beroende av varandra och ingen del kan uteslutas.

– Ju mer kunskap du har desto bättre service kan du ge, fortsätter han och tar ett par exempel. Vinkunskap gör att du kan rekommendera vin. Vet du vad menyn innehåller kan du svara på gästens frågor. Kan du strategiskt planera ditt arbete, får du tid att presentera menyn för gästen.

– Gästen förväntar sig att maten smakar som den kostar. Men samtidigt är det servicen som kan avgöra om en gäst kommer tillbaka eller inte, fortsätter han och berättar att Majola uppmuntrar all sin personal att delta i Årets Servitör. Finalen avgörs på Cirkus den 3 november, samma dag som Restauranggalan. Konferencier för tävlingen är Jens Dolk.

 

Årets servitör!

Den 3 november äger semifinalen och finalen rum på Cirkus rum i samband med Restauranggalan. Vinnaren koras under Restauranggalan. Finalduellen hålls i Salongen på Cirkus i Stockholm. Start klockan 16.30 och beräknas vara klar kl 17.30. Fri entré men med krav på föranmälan! Klicka här för att komma till anmälan.

Jens Dolk om service

Jens Dolk K-märkt

Konferancier på Årets Servitör och en av krögarna bakom nyöppnade K-märkt.

Vad är service?

– Service kan vara väldigt många olika saker. I grund och botten handlar det om ett bemötande, det en person levererar till en annan. Sedan kan det finnas service i ett papper, eller en instruktion, men den mest genuina servicen är att få någonting av en annan människa.

Vad är bra service?

– För att kunna levererar bra service så måste man tycka att det är kul att ge bra service. Alla människor har inte det där i sig. Det är först då den kan bli äkta. Du kan lära upp någon att säga ”smakade det bra” eller ”ha en trevlig helg”. Men om du verkligen menar det så blir det genuint och bra.

Har du något bra exempel?

– När man kan ge något som är större än vad gästen förväntar sig eller när den är helt oväntad. Tänk dig att du serverar på en middag och gästen tycker att vinet är jättegott och gärna vill köpa det på systembolaget. Där och då kanske det inte passar att gå fram och ge artikelnumret på vinet. Istället väntar du till efter middagen när du hjälper gästen med ytterkläderna. Då ger du en lapp med vinets namn och artikelnummer. Då får du det där överraskningsmomentet och du ger mer än vad somförväntas av dig.