Eva Östling, vd Visita, pratade om branschens behov av personal.

Eva Östling, vd Visita, pratade om branschens behov av personal.

Visita är bekymrade över branschens växande behov av personal. Stora utmaningar väntar. Majola RestaurangKonsult satsar på att ta vara på sin personal genom både kurser och events.

På tävlingen Årets kock 2015 arrangerades ett seminarium på temat: ”Restaurang

– en bransch att växa och utvecklas i”. Samtidigt som kockarna i rummet intill kämpade om titeln Årets kock 2015 – försöker branschen lyfta frågan hur vi ska locka fler talanger till branschen – och behålla de som redan finns. Visita uppskattar att branschen behöver 50000 nya medarbetare till 2023.

– Det pågår ett stort arbete för att rekrytera fler till vår bransch, säger Eva Östling, vd på Visita. Hon var nöjd med seminariet där även frågan om hur vi behåller arbetskraften i branschen väcktes.

Årets_kock_seminarium

Panelen Pontus Frithiof, Pontus Group, Thomas Östergren, Sjömagasinet och Karin Andersson, Toso, diskuterade branschens möjligheter och utmaningar. Konferancier var Alexandra Pascalidou.

 

TANKAR I PANELEN

PONTUS FRITHIOF PONTUS GROUP

”Vi behöver proffsigare arbetsplatser med utbildning, information och mentorskap. Mer interaktion mellan branschen och utbildningarna. Behålla personalen i branschen och få bort alla fördomar”.

THOMAS ÖSTERGREN SJÖMAGASINET

”Schemaanpassning när man kommer upp i ålder och när man bildar familj. Få personalen att trivas och vilja gå till jobbet varje dag. Välutbildad personal som kan tänka sig att arbeta udda tider.”

KARIN ANDERSSON TOSO

”Bättre kontakt mellan skola och verklighet. Många blir chockade när de börjar arbeta på riktigt. Det har varit ”coolt” att jobba hårt och länge – men då håller man inte ilängden”.

För Majola RestaurangKonsult är det här frågor man arbetar med varje dag. Som ett ledande rekryterings och bemanningsföretag är det viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare.

Lars Larsson Matsalsansvarig Majola RestaurangKonsult

Lars Larsson
 Majola RestaurangKonsult

– Vi satsar på kompetensutveckling och kunskap. Förhoppningen är att vår personal fortsätter att utvecklas och blir morgondagens arbetsledare, säger Lars Larsson, på Majola. Utbildningar inom öl, vin, serveringshanverk, HACCP med mera är viktiga punktinsatser för att höja den personliga kompetensen. Utmaningen är att se till att Majolas personal möter restaurangernas behov.

– Att vara chef kräver kunskap, och enda vägen dit är att förkovra sig i sitt yrke.

Samtidigt tror han att branschen måste bli bättre på att lära upp nya medarbetare.

Ett första steg är att se till att alla som går ut restauranggymnasiet får en bra introduktion i sitt yrke.

– Tillsammans skulle vi kunna utveckla ett program där vi verkligen försöker ta vara på de som börjar i vår bransch, fortsätter Lars.

– Tänk dig själv hur mycket du skulle lära dig om du under en fem månaders period arbetade på fem-tio olika restauranger.


 

Majola öluppdaterar med Carlsberg

Karin Berntson, Carlsberg går igenom förutsättningarna för att servera den perfekta fatölen med Majolas personal.

Karin Berntson, Carlsberg går igenom förutsättningarna för att servera den perfekta fatölen
med Majolas personal.

– 30 PROCENT AV gästerna säger att upplevelsen av restaurangen är viktigast, säger Karin Berntson, tf utbildningsansvarig på Carlsberg Sverige. Hon har precis tagit emot gänget från Majola RestaurangKonsult som är på besök på Carlsbergs huvudkontor vid Friends Arena för att få en uppdateringskurs i ölkunskap. Genom åren har Carlsberg genomfört flera undersökningar om gästers önskemål på krogen.

– Ni vet själva hur det är när man kliver in genom dörren på en restaurang och får en snabb blick över axeln från någon som står och putsar några glas. Känslan man får är ”jag ska nog vara väldigt glad att jag får komma hit”. Det är inte så roligt.

– Men vad betyder det – att upplevelsen är viktigast, fortsätter hon. För Carlsberg är det naturligtvis viktigast att bidra med sin kunskap om både öl och servering. Samtidigt är det människor som skapar upplevelserna.

– Det spelar ingen roll hur mycket kunskap man har om man inte har tillgång till sin personliga glädje i det man gör. Det är min personliga uppfattning, säger hon och sparkar igång dagens utbildning.

– Det här är ingen kurs där vi säger att så här ska ni göra, utan så här kan ni göra, tips, råd och inspiration, säger hon och börjar vid ölleveransen till restaurangen, hur viktigt det är att ha koll på datumen och inte stapla faten för högt

Trial and error – det handlar om små detaljer i bland annat tappning för att få till den perfekta ölen.

Trial and error – det handlar om små detaljer i bland
annat tappning för att få till den perfekta ölen.

– När ni byter fat är det bra att ha en desinfektionsspray, men använd den bara på kopplingen och på fatet, säger hon och berättar att sprayen finns i Disktekniks sortiment. Bredvid faten står oftast även kylanläggningen.

– Här är tanken för kylvattnet. Vattnet kyler ner ölen, säger hon och förklarar att det är två slutna system – kylvattnet kommer aldrig i direkt kontakt med ölet.

– Ibland kan vattentanken vara full av is. Det gör inget. Om vattnet är varmt däremot, är det något fel, fortsätter hon och tipsar att man i så fall kan ta ut vatten och ersätta med kallt vatten alternativt isbitar. I Majolagänget finns gott om erfarenheter från alla möjliga olika anläggningar. Tricket med isen är beprövat.

Karin fortsätter med arbetet i baren. Öppningsrutiner, stängningsrutiner, rengöring av öltappar. En återkommande käpphäst är veckorutiner.

– Det ger trygghet när man kommer in och ska börja arbeta. En annan av de absolut viktigaste faktorerna är glasen. När Karin är klar med det praktiska arbetet görs en genomgång av olika ölstilar, hur man kan lära sig att känna igen olika maltsorter, humlesorter, alkoholfria alternativ och hur man kan tänka när man matchar öl och mat.