DSC_1428”Lösning” och ”fokus på rätt plats”, kan sammanfatta vad diskrumsentreprenad handlar om. Majola RestaurangKonsult sköter diskrummet på restaurang Zenit i Kista och de märker av en ökad efterfrågan.

Rullbandet för brickinlämningen till diskavdelningen på restaurang Zenit i Kista har stannat och dagens lunch är över. Dörrarna till granuldiskmaskinen är öppna och tunneldiskmaskinen som tar upp den största delen av diskrummet är tyst. Ali, Mohamed och Mustapha håller på med det sista – bestick sorteras, några travar med tallrikar lyfts till tallriksdispenserna och lite utrustning från köket ska tillbaka från grovdisken. När arbetet i diskrummet är klart återstår bara att torka av borden i matsalen. Ibland beskrivs en restaurangs kök som dess hjärta. I så fall är diskrummet dess mage. Det är i magen välbefinnandet skapas. Och en krånglig mage ger garanterat hjärtklappning. restaurang Zenits diskrum är på entreprenad och sköts av Majola RestaurangKonsult vilket innebär att Ali, Mohamed och Mustapha är anställda av Majola. Entreprenad är en lösning som blir allt vanligare i branschen och det är framför allt stabiliteten som värdesätts. Zenits köksmästare Per-Erik Johansson ser flera fördelar.

– Att det fungerar är A och O.  Jag behöver inte arbetsleda diskrummet. I princip räcker det med att jag säger godmorgon när jag kommer på morgonen, säger Per-Erik. Zenit är en modern kantinrestaurang med kallskänken halvvägs ut i matsalen, kockarna sköter portioneringen och det är inga vattentäta skott mellan avdelningarna.

– Kör det ihop sig backar jag givetvis upp, säger han. Oavsett om det gäller portioneringen eller diskrummet. Men hans ansvar ligger på köket och det vill han kunna koncentrera sig på.På Majola RestaurangKonsult är det Mats Lembäck som har hand om diskarna.

– Om någon skulle bli sjuk så anmäler dom det till oss och vi skickar en ersättare. När jag kontaktar uppdragsgivaren har jag oftast en ersättare klar, säger Mats och berättar att det är ett ganska omfattande pappersarbete med lönerapportering, sjukfrånvaro, semestrar och intyg för ett auktoriserat bemanningsföretag som Majola RestaurangKonsult.

DSC_1385– Våra diskare Har minst tre års erfarenhet. Vi arrangerar uppdateringskurser och kompetenshöjande utbildningar med jämna mellanrum, säger han. På många restauranger vill man att diskarna även ska hjälpa till med enklare kökssysslor. När Per-Erik på Zenit behöver förstärka köket frågar han först en av diskarna som har god vana i köket,  hittar överallt och som kan till exempel hjälpa till med att steka fläsk och raggmunkar.

– Då förstärker jag istället disken med ytterligare en person, säger Per-Erik. Mats vet att alla restauranger arbetar på olika sätt. För honom är det viktigt att hjälpa restaurangerna på deras villkor.

– Man ska bara behöva lyfta telefonluren om det är något, säger han. Ur ekonomiskt perspektiv finns det också fördelar med entreprenad.

– Om du har diskrummet på entreprenad hos Majola hyr du personal till en annan kostnad än om du hyr enstaka timmar, säger Mats och poängterar att entreprenad handlar om en lösning.

– Det ska inte hinna bli ett problem för dig innan vi har åtgärdat det, säger Mats och nämner andra fördelar som anpassade scheman efter verksamheten och möjligheten att förstärka teamet när det är som mest att göra.

Diskrummets totalkostnad

PrintDiskteknik har räknat ut att den enskilt största kostnaden i diskrummet är personalen. Genom att arbeta på rätt sätt, spar du tid men även miljö och ekonomi. Diskteknik utbildar Majolas diskare.

– Vill du spara 10 procent på diskmedel eller 10 procent på totalkostnaden, frågar Lasse Barkström retoriskt. Han startade Diskteknik 1972 och har sedan dess servat branschen. Företaget har gått från att vara en leverantör till att vara en samarbetspartner som erbjuder en helhetslösning. Diskteknik hjälper till exempel till med inventering av ditt städförråd, packar upp varor, kontrollerar att din maskin inte drar för mycket medel och erbjuder hjälp med allt från egenkontroll till Svanen-märkning.

– Det fInns stora pengar att spara i diskrummet genom att arbeta på rätt sätt, säger Lasse. Han förstår att både restaurangchefer och köksmästare hellre fokuserar på andra saker som att laga god mat, ta hand om gäster och öka försäljningen.

– Varje krona som du kan spara i diskrummet går direkt till företagets resultat. Till skillnad från att öka försäljningen som även innebär att du ökar dina kostnader, avslutar han.