Hur gör du för att kroppen ska klara de utmaningar som ett arbete i restaurangbranschen innebär? För Majolas personliga tränare Peter Cruickshank Lööf är svaret givet. 

– Rygg, axlar och nacke, svarar  Peter Cruickshank Lööf, Majolas personliga tränare, när jag frågar honom om de vanligaste fysiska problemen restaurangpersonal har. Peter arbetar som kock  med inriktning på allergier och är personlig tränare för Majola Sports Club på kvällstid. Han lägger upp träningspass i grupp, individuella tränings-och kostprogram och har nyligen även gått en friskvårdsmassage-utbildning för att kunna ge en så komplett service till Majolas personal som möjligt. Vi träffas på gymmet på Fryshuset i Stockholm där Peter varje vecka kör pass med Majolas personal. 

Majolas personliga tränare Peter Cruickshank Lööf använder en trepunktskontroll för att kontrollera att ryggen håller en rak linje.

Enligt en rapport från Arbetsmiljöverket (2014) är restaurangbranschen den bransch vars sysselsatta i högst utsträckning uppger att de är uttröttade efter jobbet samt upplever mest kroppslig smärta av olika slag. När det gäller arbetssjukdomar är belastningsfaktorer den överlägset vanligaste orsaken till anmäld arbetssjukdom. Det handlar ofta om lyft som understiger 20 kilo och repetitiva uppgifter. 

Branschen kan givetvis analyseras utifrån ett ergonomiskt perspektiv, det vill säga läran om hur arbetsredskap och arbetsmiljö påverkar människan. Du kommer långt genom att lyfta på rätt sätt, ha bra arbetsskor och undvika skadlig stress. Frågan är om det räcker. Som personlig tränare har Peter ett mer anatomiskt perspektiv. 

– Träning, kost och hälsa är grunden, säger han. För att förebygga skador i rygg och axlar börjar Peter att analysera ryggen med hjälp av en trepunktsmetod, där han ser om huvudet, övre ryggen och svanskotan håller en rak linje.

– Träningen anpassas alltid efter den enskilda individen och det är viktigare att göra en övning rätt än att göra flera repetitioner fel, säger han och förklarar att du kommer väldigt långt genom bra basövningar för rygg, bål och mage. På en timme hinner du träna hela kroppen. Kör helst två till tre gånger i veckan. 

– Att bara träna överkroppen kallar jag för ”discoträning”*

– Resultatet av att träna är att du blir starkare, får mindre problem med kroppen, minskar skaderisken, känner dig friskare och att du sover bättre. 

*Discoträning= för dig som tränar för att se cool ut på dansgolvet.

Vad gör Majolas HR-avdelning?

Therese Hedenström Majolas HR-avdelning

– Här samlas många av våra personalfrågor, det handlar om allt från juridik och avtal till friskvård för att förebygga skador och ohälsa som vi genomför inom Majola Sports Club och olika former av sociala aktiviteter. 

Som arbetsgivare delar vi  ansvaret för arbetsmiljön med restaurangerna som hyr vår personal. Det är viktigt att arbetsplatserna är säkra och att vår personal får en bra introduktion. Vi arbetar också med utveckling och utbildningar. Du ska kunna börja på Majola som relativt ny i branschen och i takt med att du skaffar dig mer erfarenhet kunna ta större ansvar och uppdrag. 

Vi kommunicerar våra värdeord, vad Majola står för och hur vi som företag vill utvecklas. Det är viktigt för att attrahera personal.


Fyra övningar för att stärka ryggen

1. Marklyft

Tränar: Hela ryggen men framförallt de djupa ryggmusklerna som håller ryggen rak. Fördela kroppsvikten på hela foten. Håll ryggen helt rak. Dra stången nära kroppen. Tillåt ingen krökning.

2. Latsdrag

3. T-bar row

Tränar: Ryggens mitt Stå axelbrett. Luta dig framåt. Håll ryggen rak.

4. Sittande rodd