Med en spännande och anrik lokal, en vass arkitekt och Sveriges ledande konceptmakare skapas förutsätt ningarna för en lyckad kroglansering. Likväl hänger det på personalen att skapa den där speciella restaurang-upplevelsen.

Vi har arbetat med de bästa på alla nivåer i det här projektet, säger Sharam Rahi, vice vd på F astighets AB Balder, på frågan hur han rekryterade personalen till Marion’s Gastro Diner. Historien börjar egentligen med att Balder köpte en fastighet på Kungsgatan. Och i fastigheten fanns den anrika men likväl nedlagda biografen Royal.

Vad skulle vi göra med den här speciella lokalen, säger Sharam och berättar att man ville förvalta den sociala mötesplats som Royal varit sedan 30-talet. Man beslutade sig för att satsa på en upplevelserestaurang med bowling som huvudtema. Och som börsnoterat företag med fastigheter värderade till en sådär 14 miljarder kronor gör man saker grundligt. Arkitekterna lyckades ändra på husets bärande konstruktion och ändå bevara vissa kärnvärden. Och konceptsnidarna Stylt Trampoli utvecklade det som skulle bli Marion’s Gastro Diners identitet. Men även en racerbil behöver en förare – och en krog behöver ett helt team för att skapa en lyckad restaurangupplevelse.

Jag kontaktade Majola RestaurangKonsult och vi hade ett första möte då jag presenterade konceptet, säger Sharam. Kraven på personalen handlade om både personkemi och yrkeskompetens.

När vi blir erbjudna att göra en total rekrytering till en restaurang börjar vi alltid med nyckelpersonerna, säger Jonas Sundin på Majola RestaurangKonsultoch berättar att det gäller att skapa ett team. En köksmästare vill till exempel ofta ha med sig någon gammal kollega.

För oss är det viktigast att det blir bra på lång sikt. Det har högre prioritet än att

vi ska ha rekryterat all personal. Kunden ska även vara nöjd ett år efter anställningen är gjord, fortsätter han.

Majola RestaurangKonsult gick igenom sin lista av lämpliga medarbetare. Det är folk som arbetar med dom idag, men även personer som har hört av sig om att de ser sig om efter nytt arbete. Jonas berättar att Majola RestaurangKonsult aldrig rekryterar från sina kunder eller raggar personal från restauranger. Efter en första intervju och koll av referenser skickades lämpliga kandidater vidare till Balder för ytterligare intervjuer. Sharam berättar att rekryteringsprocessen gått bra trots att tiden var knapp.

Majola RestaurangKonsult är bra på att vara tillgängliga och återkomma i processen, säger han och presenterar Marion´s Gastro Diners dream team: köksmästare Costas, restaurangchef Mats och bokningschef Johanna.

Foto: Anneli Hildonen