Daniel Norlander är rekryteringsansvarig på Majola RestaurangKonsult.

Daniel Norlander är rekryteringsansvarig på Majola RestaurangKonsult.

Jag erkänner. Jag tillhör den kategori av kockar som inte drivs av den service som ursprungligen definierade vårt yrke. Jag har aldrig lagat mat för gästen. Mitt existensberättigande i köket har aldrig varit för gästen. Jag skulle aldrig blivit en särskilt bra krögare. Vi har olika anledningar till varför vi hamnade i professionella kök. Adrenalinet, passionen, kreativiteten och inte minst bekräftelsen var mina och det var ingen tillfällighet att jag hamnade i stjärnkök. Att laga mat gav omedelbar respons och kvitto på om det jag gjorde var tillräckligt bra. Köket spelade inga spel och kvaliteten ljög aldrig. Jag lärde mig aldrig att vara lyhörd inför annat och prestigen i perfektion fick inte störas av något. Inte ens av en gäst. Således gav jag kanske mig in i en bransch med fel utgångspunkt. Jakten på bekräftelse gjorde att jag tidigt lärde mig en väg till prestation. Processer, logistik, kemi och ett ständigt kalkylerande med risker blev min drivkraft. Med det kom också det proaktiva arbete som behövs för att exkludera dem. Överraskningar var bara välkomna om de hette Amuse bouche. Detta formade en fyrkantig yrkesman med ibland orimliga krav på min omgivning. Det fanns kollegor som tio gånger av tio kunde fånga en fallande kastrull med rödvinssky med ena handen i luften. Medan jag såg till att den aldrig föll överhuvudtaget.

”Överraskningar var bara välkomna om de hette Amuse-bouche”

Jag passade aldrig av denna anledning riktigt in i Majolas bemanning. Det krävdes lite för runda hörn av mig och arbetet ifrågasatte min prestigelöshet gång på gång. Dessutom kunde min dag rasa ihop om jag inte fick kaffe, rundvandring och en genomgång innan jag trampade igång. Jag ville veta vad som väntade mig. Något som jag blev tvungen att göra ordentligt avkall på. Som duktig yrkesman överlevde jag med mina smaker men vilket intryck förmedlade jag? Innan jag började på Majola fanns bara min sort. Under åren har jag dock fått uppleva alla fantastiska kollegor i kök och matsal som varje dag fullkomligt kastar sig in i sina isolerade uppdrag. Med endast en vägbeskrivning i handen! Att dessutom se människor som älskar det är inget annat än vansinne. Ett vansinne kallat service och som är utgångspunkten för denna bransch.

+Terrine. Nu har korv fått uppmärksamhet. Dags för nästa hantverk!

– Fotbolls-VM. Utan Sverige.

Daniel Norlander, rekryteringsansvarig Majola RestaurangKonsult