Robert Dybeck Expert och rådgivare inom Employer branding. Han är en av grundarna till företaget Wildfire som hjälper företag att stärka sin kultur och bli tydligare i sitt avtryck.

Vår, uteserveringar, fullt ös i branschen. En tuff tid i en tuff bransch enligt många, eller som en HR-kompis sa ”en skitbransch”. Hon syftar på arbetsklimat och villkor. Hur ser det ut med arbetsklimatet och har det någon koppling till trivsel och arbetsglädje? Det är ett syfte med den studie som genomförs av Restauranggalan ihop med bemanningsföretaget Majola. Studien kommer även utgöra urvalsgrund till en ny och efterlängtad priskategori på Restauranggalan i år, ”Årets arbetsplats”.

Vad gör ett ställe attraktivt? Jag tror det handlar om att stå för någonting. Då blir det tydligt och attraktivt, inte för alla men för de som håller med och attraheras av just det ni står för.  Ta fenomenet Joe & the juice som 2017 säljer socker med machokultur! De hade hundratals i kö då de öppnade portarna till sitt nattliga rekryteringsevent. Tittar vi rent objektivt på deras personalerbjudande så sticker de inte ut nämnvärt vad gäller arbetsmiljö, lönenivåer, ledarskap eller karriärvägar – saker vi vet är viktigt för trivsel och starkt så kallat Employer brand. Men när det kommer till vad som är attraktivt så gäller väldigt sällan logik. Det handlar mestadels om känslor, och frågar vi personalen på Joe & the juice så är det inte omöjligt att de älskar sitt jobb och sin arbetsgivare. Då har medarbetarna köpt in på företagets idé och det är något som bidrar till urstark lojalitet.

När det kommer till vad som är attraktivt så gäller väldigt sällan logik.

Min mormor lärde mig att titta på den gulvita jämförprisskylten i mataffären så jag inte blev lurad av förpackning och varumärke utan fick mesta möjliga vara för pengarna. Lite så, om jag är elak, har svenskt företagande agerat historiskt sett. Problemet är att om vi pratar om topptalanger som med sin attraktiva kompetens kan välja arbetsgivare så vill jag påstå att det är precis tvärtom. De går bara på förpackning och varumärke! Det är en del av deras personlighet att jobba på exempelvis Joe & the juice eller toppkrogen Lilla Ego. Arbetsgivare måste våga sticka ut hakan och erbjuda något unikt. Det är en sund utveckling, transparens kring hur det verkligen är ökar, inte minst med sociala mediers hjälp. Snart finns det bara ett sätt att skydda sig i ”skitbranschen” och därmed få bort det ryktet – och det är att vara en riktigt bra arbetsgivare! Så vi ses på en uteservering med sunda värderingar och arbetsglädje inom kort!

 

Robert Dybeck

Expert och rådgivare inom Employer branding. Han är en av grundarna till företaget Wildfire som hjälper företag att stärka sin kultur och bli tydligare i sitt avtryck.