PONTUSDet är mycket fokus på utmaningarna med att hitta personal i branschen just nu.
Krogbranschen genomgår i det närmaste en ”bom” och Sverige klättrar på listor och svenska kockar gör stora framgångar även internationellt vilket är fantastiskt.
Jag kan med handen på hjärtat säga att Sverige (med tyngdpunkt på Stockholm) idag har ett fantastiskt utbud av krogar som står sig mycket väl i konkurrensen mot andra länder.
Paradoxalt nog med detta stora fokus på maten och alla framgångsrika korgar så är det inte speciellt populärt att arbeta i branschen eller ens söka in på gymnasiala utbildningar till branschen. Det kommer inte bli bättre framåt, utan snarare tvärt om.
Min gamla läromästare Erik Lallerstedt uttryckte sig skämtsamt en gång att det är till och med svårt att hitta dålig personal, vilket tyvärr idag är närmare sanningen än Erik nog någonsin trodde när han sa det får många år sen.
Skall Sverige lyckas fullt ut i framtiden tror jag vi behöver få till några stora förändringar.
Och det är viktigt för alla i hela branschen att förstå vikten av sitt eget ansvar, från kock och servis till krögare och företagsledare. Vi är alla förebilder och ambassadörer för branschen! Ingen kan göra allt men alla kan faktiskt göra något.
Vi måste bygga bra kultur i våra företag och verksamheter, vi måste en gång för alla få ordning på hygienfaktorerna såsom kollektivavtal, scheman, omklädningsrum, personalmat och HR frågor som bitvis sköts extremt amatörmässigt jämfört med andra branscher – jag vet av egen erfarenhet för vi har själva vart väldigt dåliga på det bitvis i min egen Grupp innan vi plockat upp bollarna. Det är viktigt att få ordning på detta omgående för vi kommer tävla stenhårt med andra branscher om samma personal i framtiden och då är detta en ren hygienfaktor.
Dessutom skulle jag vilja se mer satsning på front of house och serviceyrket. Varför skulle Sverige inte kunna bli bäst i världen på service?
Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att det skulle vara enkelt att få Sveriges krogar att gå minst 10% bättre om alla valde att satsa mer på service och front of house.
Träna i bra service och koppla till Revenue management och enkel grundkurs i restaurangekonomi så är vi hemma. Det går att ta in helt outbildad personal och på tämligen kort tid lära dom service och bli stjärnor.
Personligen är jag i regel tämligen likgiltig/luttrad inför restaurangbesök, men en sak som ändå väldigt ofta får mig väldigt nöjd och höjer på mina ögonbryn är när jag får bra service. När jag blir trevligt bemött, proffsigt serverad och en servitör/servitris/hovmästare som vill mitt bästa och som är påläst. Toppa med glimten i ögat och lite humor så trivs jag väldigt bra.
På några hotell i USA och i London har jag upplevt detta och även på vissa krogar även om hotellen ofta kommit längre. På fantastiska Per Se I NYC fick jag en av de bästa serviceupplevelserna hittills, detsamma var fallet några år tidigare på Jean Georges i samma stad, där servicen helt överglänste maten
Jag vill se en satsning av minst samma dignitet på matsalssidan och servicesidan som på kockarna. Vi måste jobba på en statushöjning omgående! Den bästa starten är att vi krögare måste inse vad vi tjänar om vi satsar på vår matsal och vår service!

/ Pontus Frithiof