Bicke Naglo, tidigare krögare på restaurang Naglo

Bicke Naglo, tidigare krögare på restaurang Naglo

– Du, just du är unik, vare sig du tror det eller ej. Du tror du skall bli behandlad lika, som din bordsgranne. Glöm det! Ponera att du går på restaurang med din älskade. Hur vill du då bli bemött, och få din service? Nästa gång är du ute med dina svärföräldrar, representerar med din chef eller med ditt kompisgäng. Vid alla dessa tillfällen vill du sannolikt bli uppmärksammad på olika sätt. Vi behöver service som både är anpassad efter individ och situation.

Vi behöver service som både är anpassad efter individ och situation.

Det är inte svårt att få sina medarbetare att jobba målmedvetet med service. Tyvärr missar många hur stark konkurrenskraft god och bra service är. Alltför ofta hör man talas om ställen som gett gästerna känslan av att dom ska vara tacksamma för att dom får komma in. Istället för tvärt om. Ett riktigt välkomnande är att se gästen. Ha blick för hur det förväntande mottagandet skall ske. Med ett hej, välkommen eller tjena i kombination med kroppsspråk så klart. Ha blick för att ge det extra. Det är inte svårt att föreställa sig vilken restaurang gästen kommer tillbaka till.

Samtidigt finns det en märklig uppfattning i branschen att ”gästen alltid har rätt”. Varför då? Vad är det för service att hyckla och invagga gästen i någonting felaktigt? Klart att man undviker att gå i polemik och visst sker missförstånd. Men vad är det för självändamål och varför ska vi lägga ner resurser på klagomålshantering om gästen alltid har rätt?

En annan konstig uppfattning är att försöka pracka på gästen så mycket som möjligt och helst också det dyraste. När blev det bra service? Tror man verkligen att gästen kommer tillbaka om hen känner sig totalt lurad och du har missat de behov gästen hade för kvällen? Och vad kommer den här gästen att säga till sina vänner och bekanta? Det har du ingen kontroll över.

Diskutera den här frågan med dina kollegor: En discjockey arbetar på en festvåning som du är bjuden till. Efter middagen, då dansen har börjat, frågar du Dj:n om han kan spela en låt som just du vill höra. Dj:n svarar artigt nej, värden önskar att jag bara spelar denna musikstil.

Är detta en bra eller dålig service, och för vem? Oj! Service handlar kanske inte bara om att le och bära ut en tallrik.

BICKE NAGLO

TIDIGARE KRÖGARE PÅ NAGLO OCH NAGLO VODKABAR