En bra rekrytering är värd så mycket och det gäller att hitta rätt för både arbetsgivare och arbetstagare. Rekryterare Johanna Lagerström på Majola RestaurangKonsult matchar olika krav och önskemål. 

– Hur uppfattas du som ledare? Hur är du som chef? Hur hanterar du konflikter? Frågorna är Johanna Lagerströms, och hon ställer dom nästan dagligen i sitt arbete som rekryteringsansvarig på Majola RestauragKonsult, då hon träffar kandidater till olika tjänster på Majolas kontor. 

– Min arbetsdag är väldigt varierande, normalt sett börjar den med att jag kollar mejlen, tar emot ansökningar, svarar på frågor och liknande, säger hon och berättar att hon ibland har uppåt fem rekryteringsprocesser, i olika stadier, igång samtidigt. 

Grunden för en bra rekrytering, långt innan intervjuerna börjar, är att ta reda på vad företaget som vill anställa behöver. 

– Jag besöker alltid företaget. Det ger en bättre känsla för både företaget och vad dom behöver, säger Johanna och förklarar att utifrån mötet tar hon fram en kravprofil som sedan är underlag för annons. Efter att ett avtal mellan Majola och företaget är skrivet börjar själva rekryteringsprocessen.

Eftersom Majola kontinuerligt arbetar med rekryteringar så finns det många kandidater i deras nätverk som aktivt söker nya tjänster. 

– Vi annonserar om tjänsten i olika kanaler, allt från Arbetsförmedlingen och vår egen hemsida, till Facebook och Instagram, fortsätter Johanna.

Hur många som söker till en tjänst är väldigt varierande och i ett första skede gör hon en bedömning av sökande och gallrar ut de som har behörighet utifrån kravprofilen och de sökandes CV.

Jag besöker alltid företaget. Det ger en bättre känsla för både företaget och vad dom behöver.

Johanna Lagerström

– Därefter ringer jag upp kandidaterna och bokar tid för en intervju, säger hon. 

Och det är här de svåra frågorna kommer in: Hur hanterar du konflikter? Hur uppfattas du som ledare? Johanna har en mall i grunden men frångår den för att få reda på det hon behöver. 

– En del människor har lätt att prata om sig själva och andra svarar lite mer fåordigt, säger hon och tillägger att för en kocktjänst handlar frågorna mer om smaksäkerhet, styrkor, svagheter och liknande. Efter intervjun kontaktar hon kandidatens referenser. 

– Ibland kan det vara känsligt och det är viktigt att stämma av med den sökande, säger hon. 

Carolina Ekhult blev rekryterad till tjänsten som Executive Chef på Blique by Nobis av Majola. Här tillsammans med Johanna Lagerström, Majola och Johan Hyltner, vd Nobis Hospitality Group. 

Johannas mål är att presentera ett urval av kandidater för kunden, som sedan träffar ett par av de utvalda. 

– Det har hänt att en kund anställt två personer, trots att de ursprungligen bara ville ha en person. De gillade personen så mycket att de skräddarsydde en tjänst till, säger Johanna.

Hur var det att bli rekryterad genom Majola?

Carolina Ekhult
Executive chef, Blique by Nobis

– Jag blev tipsad om annonsen av en vän, och tyckte tjänsten såg superspännande ut. Intervjun på Majolas kontor kändes bekväm och vi hade ett bra samtal. Det var min första anställningsintervju genom ett rekryteringsföretag. Det kändes väldigt proffsigt. 

Därefter blev jag kallad till en andra intervju med Mattias Dahlgren och Stefano Catenacci. Det var lite nervöst men blev också ett trevligt samtal med fokus på mat och gastronomi. Redan nästa dag fick jag träffa Johan Hyltner, som erbjöd mig tjänsten som köksmästare på Blique by Nobis. 

Berätta om rekryteringen ni gjorde till Blique by Nobis genom Majola.

Johan Hyltner
vd Nobis Hospitality Group

– När vi öppnade Nobis Hotel i Köpenhamn, så gjorde vi en felrekrytering av både köksmästare och vd. Det slutade med att jag kontaktade Majola som hjälpte oss att hitta en annan köksmästare. Nobiskoncernen har en speciell position på arbetsmarknaden, då det är många som vill arbeta för oss. Likväl är det viktigt att hitta rätt personer. 

Majola har en annan rekryteringsprocess, och gör en egen utvärdering av kandidaterna. Det är väldigt viktigt att det blir rätt och det är en förhållandevis liten kostnad att anlita ett rekryteringsföretag. Vi gör det för alla våra högre tjänster. 

Tips för dig med personalansvar

Under tiden Majola rekryterar kan den vakanta tjänsten bemannas. Det ger mer tid för att hitta rätt person.  

Tips för dig som jobbar 
Vill du byta jobb? Lägg in din CV hos Majola så kontaktar dom dig när dom hittar något som du kan vara intresserad av.


Behöver du hjälp med en rekrytering?

Kontakta Majola på 08-600 35 00