Rekrytering, att hitta rätt person till rätt plats, är svårare än det låter. Det finns många avgörande faktorer som inte ryms på ett CV eller i en utannonserad tjänst. Villa Pauli och Carotte Catering vände sig till Majola RestaurangKonsult.

Acceleration med rätt person

Krögaren Caroline Stampe Jobeus tillsammans med köksmästaren Patrik Gullmarsvik på Carotte Caterings måltidsbutik vid Frihamnen.

För två år sedan rekryterade Caroline Stampe Jobeus på Carotte Catering köksmästaren Patrik Gullmarsvik. Sedan dess har Carotte Catering gått från 18 till 45 anställda.

– En dag kan vi producera lunch för 200 personer, nästa dag är det 3000 personer på DN-galan, konstaterar Caroline Stampe Jobeus lugnt när vi sätter oss för att prata rekrytering i en av Carottes måltidsbutiker. Hon äger och driver Carotte sedan över 20 år och är aktiv i alla delar av företaget. Under de två senaste åren har företaget accelererat.

– Cateringen är stomen i vår verksamhet men idag har vi även två butiker med frukost, lunch, hämtmat och bageri samt Restaurang Spring med tillhörande festvåning, säger hon.

Och innan sommaren tog de över Kungliga Tennishallens restaurang.

För två år sedan rekryterade hon köksmästaren Patrik Gullmarsvik genom Majola RestaurangKonsult. Hon hade året innan själv arbetat som köksmästare, mest för att analysera läget, se vad som krävdes.

– Majola upprättade en kravprofil. Vi ville ha en engagerad person som förstår råvarorna och ser varje jobb som unikt. Vi är inte bättre än vårt senaste jobb, säger hon.

Profilen var omfattande. För Caroline som är i alla delarna av företaget, från blomsterarrangemang till disk, var det viktigt att även kunna föra en dialog om maten. Samtidigt vill hon inte ha folk som går i ledet utan som syns och är med och skapar och utvecklar verksamheten. Majola RestaurangKonsult tog fram fem kandidater för intervju. Ett par av dom träffade Caroline två gånger.

Carotte Caterings restaurang på Kungliga Tennishallen har samma stil som alla deras enheter.

– Till slut stod det mellan två Patrik och en annan person. Det var magkänslan som styrde, säger hon men minns också att hon vid ett av mötena fått känslan av att de förstod varandra, att kommunikationen fungerade. Idag, två år senare och med svarta accelerationsmärken i golvet, kan hon konstatera att magkänslan stämde.

– Patrik är inte bara köksmästare här på Carotte utan även på de andra enheterna där souschefer sköter den dagliga ruljangsen, säger hon och konstaterar att han dessutom har örnkoll på ekonomin.

Vad är svårast med rekrytering?

– Att hitta rätt person, förmedla det du önskar och vilka krav du har. En del säger sig förstå men kanske inte alltid gör det, säger Caroline.

Sedan Patrik började på Carotte har fler rekryteringar gjorts genom Majola, men även övertagningar. Det innebär att efter att man har hyrt en person i 200 timmar kan, utan förmedlingskostnader, anställa den personen (förutsatt att det är tillsvidareanställning på  heltid).

– Jag måste säga att Majolas överlåtelsekontrakt är väldigt bra, avslutar Caroline.

Matchmaking

Köksmästaren Jennifer rekryterades av Majola RestaurangKonsult till Villa Pauli.

Felix Jondal rekryterade köksmästaren Jennifer Barker till Villa Paulis kök och hon tog kommandot direkt. Idag har även souschefen rekryterats genom Majola RestaurangKonsult.

– Jag tillrädde som klubbchef för Villa Pauli i ett akut läge med ett tomt kök, säger Felix Jondal. Det var i april i år och bokningskalendern var full för både maj och juni. Villa Paulis kärnverksamhet är medlemskap för företag och privatpersoner samt den uppskattade festvåningen. De erbjuder allt från logi, frukost, konferenser till fester och middagar. Matupplevelsen finns i alla delar och dess betydelse kan inte överskattas.

– Jag började en rekryteringsprocess, säger Felix. Han hade ingen tid att förlora och annonserade i olika medier men tog även kontakt med Majola Restaurang- Konsult.

– Vi hade ett möte då dom upprättade en kravspecifikation. Det här är ett speciellt ställe och det går inte att få hit vem som helst, fortsätter han. Förutom den yrkesmässiga kompetensen krävs en stor social förmåga men också en beredskap att rycka in och hjälpa till när det behövs. ”Det här är inte mitt bord” – fungerar helt enkelt inte.

Felix fick flera bra aspiranter och träffade runt sju personer varav Majola RestaurangKonsult hade tagit fram tre.

– Alla var bra och hade rätt profil. Jag gillade dom allihop, säger Felix om Majolas kandidater. Han såg Jennifers sakkunskap, hunger, sociala kompetens och jävlar anamma.

– I slutändan brukar jag ändå låta många av mina beslut fattas med magkänslan, säger Felix. Det här är ett litet ställe och vi måste ha kul tillsammans.

Det anrika biblioteket på Villa Pauli där många affärsuppgörelser har gjorts.

Rekryteringen gick fort och Jennifer tog kommandot i köket direkt.

– Det var en mental avlastning. Det som kom ut från köket hade kvalitet och kreativitet, säger Felix, och berättar att alla de stora arrangemangen under våren

och sommaren gick bra.

Vad är svårast med rekrytering?

– Man vet inte vad man får. Det kan vara en person som vill mycket och är duktig på att sälja in sig, säger Felix av gamla erfarenheter. Ofta rekryterar han genom sitt nätverk och genom rekommendationer. Även Jennifer ser fördelar.

– Jag hade aldrig vågat säga upp mig från mitt gamla jobb utan att ha ett nytt om det inte var för Majola, säger hon som mellan sina två köksmästaretjänster arbetade för Majola.

Sedan rekryteringen av Jennifer har även en souschef rekryterats genom Majola och nu håller Villa Pauli på att rekrytera en hovmästare/restaurangchef.

Ett steg före

Daniel Norlander är rekryteringsansvarig på Majola RestaurangKonsult.

Daniel Norlander på Majola RestaurangKonsult intervjuar dagligen kockar på väg mot nya arbetsplatser.

– Det personliga mötet med både kandidater och uppdragsgivare ser jag som centralt för trovärdigheten, säger Daniel Norlander, ansvarig för rekryteringar på Majola RestaurangKonsult. När en krögare vänder sig till Majola för rekrytering bokar Daniel ett personligt möte.

– Vi upprättar en kravprofil tillsammans. Kunden har ofta en bild av vad de behöver innan mötet och en annan efter, säger Daniel som gärna skapar sig en egen bild av verksamheten, vilka behov som finns och vilka resurser. Han vet vilka frågor kockarna kommer ställa då han dagligen arbetar med att intervjua personer som vill börja i Majolas bemanningsverksamhet.

När kravprofilen är upprättad och godkänd av krögaren startar rekryteringen. Daniel går igenom sina nätverk och kan efter samrådan med uppdragsgivaren även annonsera för att bredda urvalet.

– Mitt jobb är att träffa kockar och köksmästare som vill byta jobb. Det innebär att jag ligger ”före” mina uppdragsgivare, säger Daniel som är noga med att poängtera att han aldrig rekryterar personal från Majolas kunder eller tidigare genomförda rekryteringar.

Efter att lämpliga kandidaters CV skickats över till krögaren bokar Daniel tid för personliga möten mellan krögaren och kandidaterna.

– Mitt mål är att krögaren ska ha svårt att välja. Vi vill erbjuda flera bra alternativ, fortsätter han.

Majola lägger sig inte i löneförhandlingar eller avtal mellan parterna men agerar gärna rådgivande.

– Därefter kan det gå fort. När krögaren och kandidaten är överens gör vi en referenskontroll innan avtal skrivs, säger Daniel. Majola gör även en återkoppling en tid efter rekryteringen för att säkerställa kvaliteten på arbetet.

– Det är viktigt att alla blir nöjda, avslutar Daniel.