Daniel Norlander är rekryteringsansvarig på Majola RestaurangKonsult.

Daniel Norlander är rekryteringsansvarig på Majola RestaurangKonsult.

Tidens tempo dikterar villkoren för samhällets utveckling. Utveckling innebär inte alltid att saker blir bättre och snabbare utan ibland blir det bara annorlunda. Människans utveckling har väl alltid handlat om densammes behov. Är det verkligen så att samhället inte behöver personlig service längre och att den inte fyller något annat syfte än att det ändå är lite uppskattat. Men inget behov.

När jag var liten och åkte för att tanka bilen med pappa så innebar besöket att det var samma oljiga händer som bytte filter och plockade fem kronor blandat. Idag är servicen på en bensinmack synonym med vad Kocklandslaget säger åt oss att ha på korven eller tillgången till ett paket snabbmakaroner klockan fem på morgonen för 42 kronor. Vill man ha hjälp med vindrutetorkarna finns manualer i paketet. Bättre eller sämre? Bara annorlunda. Restauranger har historiskt sett varit servicens mamma. Att gå på restaurang idag liknar mer en process än den upplevelse det bör vara. ”Äta ute” har blivit vardag istället för fest. Rutin istället för förväntning. Det lilla spända nöjet man hade att försöka få det bästa bordet har försvunnit i en systematiserad on-lineversion där man har noll insikt i vad som väntar en. Människor

Människor med känslor, egenskaper och approach har i större omfattning

ersatts av… ja, vad då?

med känslor, egenskaper och approach har i större omfattning ersatts av… ja, vad då? Exemplet med bilmekanikern är talande för var Restaurangupplevelsen är på väg. Man byggde bilar där behovet av en mekaniker upphörde. De finns fortfarande, men de är sällsynta och tar bra betalt för sin kompetens. Personlig service finns också fortfarande i sin excellens, men på stjärnkrogar som tar bra betalt för sin kompetens. Matsalshantverket och Viljan att ge personlig service smälter bort i åtkomlighetens jetmotor. Tidens tempo. Och det leder till stora brister i en bransch som bygger på Värdskap, Omtanke och Upplevelse.

Men vi kan inte skylla på någon för det eller inte heller sörja det som varit. Eller? Vi bestämmer ju själva hur vi vill ha det. Kanske vill vi inte ha service? Vi vill kanske bara ha tillgänglighet, men en bra krog för mig ska inte vara tillgänglig. Det är en del av upplevelsen att få en förväntning ställd till resultat.

DANIEL NORLANDER

REKRYTERINGSANSVARIG PÅ MAJOLA OCH GASTRONOMISK KONSULT